Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 12 maj 2009

The BBS Creative Award goes to....

Idag har jag bl.a. varit på Baltic Business School (BBS) i Kalmar för att ge ett gäng marknadsföringsstudenter ett kampanjuppdrag för Västervik. Kursen de går heter Advertising Campaign Planning, den hålls helt på engelska och pågår under ca en månad. Man arbetar inte som "studenter" utan som PR-byråer med olika team där alla har olika ansvarsområden.

Mitt uppdrag idag var att ge ett verkligt case inför en kampanj på utlandsmarknaden. Dagens uppdrag var att briefa studenterna kring turismen i Västervik, strukturerna däromkring, våra strategier, kärnvärden, USPar, målgrupper och så vidare för att ge dem ett underlag inför deras fortsatta arbete.

Uppdraget de har fått är "Västervik goes social" på den tyska marknaden. Teamen har fått en budget på 660 000kr att planera en kampanj på Internet för. 660 000kr är vad vi har per år för Västerviks räkning inom Projekt Vinst, där vi ska göra nyskapande insatser på utlandsmarknaden. Den 2/6 blir det en pitch från varje team och den som kommer fram med den bästa kampanjen vinner The BBS Creative Award 2009.

Undervisningsformen i kursen attraherar mig eftersom den är både praktisk, verklighetsanknuten och dessutom ingår ett tävlingsmoment. Det är klart att det inte passar alla typer av ämnen men just vad gäller en marknadskampanj tror jag att det är ypperligt. När jag studerade på Fachhochschule Heilbronn i Tyskland hade vi ett liknande, mycket praktiskt, uppdrag där vi tittade på Landesmuseum für Technik und Arbeit i Heidelberg och deras problem och möjligheter. Mitt team tittade på organisationen och hur man kunde få den mer effektiv. Vi fick möjlighet att träffa alla anställda och göra djupintervjuer, dra slutsatser och ge förslag. Vi lärde oss massor!

Det är viktigt att vi som är ute i arbetslivet tar oss tid att ställa upp på den här typen av uppdrag. Det ger studenterna en bättre utbildning men också en inblick i, kontakt med och förståelse för arbetslivet. Och för vår del ger det bra kontakter inför rekryteringar, vi får nya idéer och inte minst ett härlig energitillskott av de engagerade studenterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar