Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 12 juni 2009

www.vastervik.com live!

Så är då äntligen den nya destinationsportalen lanserad och ute på webben! Releasen igår höll vi på Biostaden med lite musik, mingel med en drink och snittar och så naturligtvis information om vad det är vi har gjort och varför. Efteråt fick man möjlighet att kika på portalen vid ett antal datorer och vi besvarade frågor. Det var jätteintressant att se hur det surfades runt och klickades, höra kommentarer och få frågor. Vi fick jättebra feedback och idag har vi även fått en del mejl med korrigeringar som ska göras, kanon.

Imorse var jag uppe tidigt och var inne och kikade på sajten. Jag har inte själv testat den live tidigare så det var riktigt spännande. Provade funktionen blogga/dela på Skärgårdsvillan eftersom jag ska dit ikväll och delade med mig på FaceBook. Hur smidigt som helst! Fantastiskt roligt blev det när en gammal klasskamrat från Vetlanda ger en kommentar till mig att det såg "nice" ut och att han kanske skulle slita sig från Borgholm i sommar. Det fungerar verkligen som marknadsföring! Tänk om man sitter hemma i t.ex. Stockholm och tänker att man ska på VisFestivalen i sommar, hittar informationen på vastervik.com och delar med sig till FaceBook på världens enklaste sätt. Hur bra är inte det!?!
Så testade jag att dela med mig på Twitter också. Igen - hur enkelt som helst! Man får en direktlänk till objektet (restaurangen, hotellet, aktiviteten, evenemanget osv) i tweetern och kan enkelt gå in och kolla. Hur bra är inte det!?! (Japp, jag är lika exalterad som det låter!)

All information är ännu inte inne och det finns en del som ska korrigeras så jobbet är inte slut på långa vägar. Tyska och engelska versionerna har en bit kvar innan de är helt klara. Med denna typ av social sajt så kommer det också att uppstå ett helt annat typ av arbete än vi hittills varit vana vid. Kommentarer, bilder, filmer och berättelser ska granskas, säsongens bild, film, berättelse ska utses, vi ska hålla koll på att rekommendationerna sköts som det ska. Jag är verkligen glad att vi har en kommunikatör som har fokus på det, det kommer att behövas.

Liksom portalen är helt ny för våra besökare så är den helt ny för oss på Turistbyrån och den är helt ny för våra aktörer. Det kommer att bli spännande ett tag framöver att se hur den utvecklas och vilka frågor som kommer att uppstå. För att det kommer att uppstå frågor är jag övertygad om. Såvitt jag vet är vi först med Twitter på det här sättet på en destinationssajt och vi är först ut med besökardelen. Det är en riktigt intressant utmaning!
/Stina

Ps. Tyvärr var ingen av bilderna som vi tog vid releasen igår OK! Något gick snett med kameran men jag hoppas kunna återkomma med bilder från annat håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar