Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 10 november 2009

Profilprodukter ska skapa mer media kring Västervik

I destinationsmarknadsföringen arbetar vi med att marknadsföra hela destinationen, inte enskilda produkter. Det finns dock undantag, tillfällen där noga utvalda profilbärande produkter, s.k. profilprodukter, gör våra värden mer tydliga och konkreta, inte minst for avlägsna besökare. Genom att stimulera fram, förädla och kvalitetssäkra tydliga profilprodukter och därefter använda dem i marknadsföringen och skapa massmedial uppmärksamhet bidrar detta till den image vi vill skapa kring Västervik som en attraktiv destination. Det kan också förstärka arbetet med att utveckla traktens besöksnäring utanför den absoluta högsäsongen.

I marknadsplanen inför 2009 lyfte vi fram behovet av framtagandet av profilprodukter. Vi har nu identifierat ett antal produkter som vi tycker skulle lämpa sig som profilprodukter för destinationen och utvecklingsarbetet har startat.

I Fas 1 kommer ägarna till de identifierade produkterna att kontaktas av Jonas Settlin och Per Jiborn på Västervik Framåt, som har fått uppdraget att ta fram profilprodukterna, för att få information kring det kommande arbetet. Det är viktigt att ägarna förstår vad som är syftet och accepterar de villkor som ställs. Därefter fortsätter processen att ta fram profilprodukten. När Fas 1 är klar ska den utvärderas och omarbetas, om det behövs. Därefter följer en ny process, Fas 2 då nya produktägare kommer att tillfrågas. Vi startar med ett litet antal profilprodukter för att kunna utveckla modellen för arbetet innan ett större antal lyfts in i processen.

Vad är då en profilprodukt? Vi har satt följande definition:
En bokningsbar och prissatt upplevelse som är varumärkesstärkande för Västervik. Den håller hög kvalitet, förmedlar destinationens kärnvärden och är kopplad till åtminstone en av destinationens USPar. Profilprodukten ska vara tilltalande och attrahera de marknader och målgrupper som destinationen arbetar med.
En aktör kan ha flera profilprodukter.

Målet är att vi ska ha ett antal profilprodukter på plats i början av 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar