Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















torsdag 18 mars 2010

Hultsfred seminariedag: Urban Laurin

Seminariedagen fortsätter och Tobias Karlsson från You Us and Them har pratat sociala medier i stort. Efter honom var det min tur att berätta om hur jag använder sociala media i mitt arbete och även kort hur vi arbetar med detta i destinationsmarknadsföringen.


Nu har vi ätit lunch, här på Rock City, och lyssnar till Urban Laurin som pratar om Måltider och Turism.

Urban pratar om entreprenörskap. Att det inte innebär att starta eget, utan att vara företagsam. Att få något gjort. Och vikten av att entreprenörsskap även finns hos tjänstemän på kommuner och ideella föreningar. Vidare om det motstånd som ofta finns på landsbygden mot att använda vårt kulturarv och lokala traditioner till modern måltidsturism. "Så har vi aldrig gjort förr." Som tur är känner jag inte riktigt igen det från våra aktörer Västervik.


På bilden som Urban visar ser man några "säljande" plakat utanför en restaurang i Lappland. Det syns inte här men de är handskrivna, mycket oproffsiga och de ser inte alls trevliga ut.

Han menar att ett stort problem är att vår självbild är att vi är världskända för vår mat tack vare bl.a. Culinary Olympics och kocklandslaget. Vi tycker att vår mat är vacker och elegant och det kommunicerar vi också utåt. När sedan turisterna kommer hit så är maten utanför storstäderna alltför ofta urusel - och då står vi inte upp till det vi själva går ut med.

Den tänkvärda poängen är att det borde satsas mer på att utveckla matkulturen än att marknadsföra den. Han har fler poänger, pratar mycket och kunnigt och allt går inte att referera här.

Jag tycker att turismklassen har lyckats mycket bra med årets seminariedag. Bra jobbat! Och till skillnad från Laurin uppskattar jag snittblomman som vi föreläsare fick, den tackar jag för!

1 kommentar:

  1. Att åka tåg med snittblommor är inte så kul. Men den lokala marmelad jag fick var utsökt. Några av dessa turiststudenter var värdinnor på TUR-mässon. Utsökt duktiga var de. För övrigt var ditt inlägg om sociala media oerhört tankeväckande.

    SvaraRadera