Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 15 juni 2010

Storsatsning på utlandsmarknaderna

I år arbetar vi mer intensivt än någonsin med marknadsaktiviteter och pressbearbetning på danska och tyska marknaden. Förra året tyckte vi att det var fullt upp med alla journalistbesök som kom till oss men i år ser det faktiskt ännu bättre ut. Vi har redan haft några besök och de som såhär långt är inbokade framöver har större fokus på enbart Västervik än förra året och de arbetar för mycket intressanta media. Våra marknadskampanjer genom projekt Vinst har dessutom tagit ordentligt fart.

Här är några andra av de senaste veckornas intressanta marknads- och PR-aktiviteter på utlandsmarknaderna!
- I lördags var de i Danmark kända barn-TV-profilerna Martin och Ketil på plats för att spela in en reklamfilm som kommer att visas på danska marknaden och via våra egna kanaler på webben. Vi hade inte det bästa vädret med kuling (inspelningen i skärgården fick vi ställa in) men det var uppehåll och bitvis kom solen fram så det gick mycket bra.

Martin och Ketil spelade in när de hälsade på Lysse vid poolen på Lysingsbadet.

- VisitSweden i Danmark gick idag ut med ett pressmeddelande kring det svenska midsommarfirandet. Där finns destinationen med genom midsommarfirandet på Hasselö.

- På tyska marknaden gick vår PR-byrå Ehrenberg Kommunikation ut med ett pressmeddelande förra veckan och det handlade om svenskt midsommarfirande med vinklingen att man firar det i Västervik.

- Just nu pågår kampanjen Schwedens Bilderbuch-Ecke på tyska marknaden, där Västervik, Kalmar, Glasriket och Öland marknadsförs. Trafiken från alla annonser i både tryckt och digital media styrs till kampanjsajten.

- För ett par veckor sedan hade vi besök av sex journalister från Tyskland. Det har redan gett resultat, då frilansaren Elke Weiler berättade om örn- och sälsafarit (en av våra profilprodukter) i sin blogg Reisenotizen.

- På thelocal.se har vi just nu toppbannern och man kan läsa om artikel om Västerviks midsommarfirande "Västervik: dreaming of midsummer". Vi har även en egen kampanjsida på The Locals travelsection där man bl.a. kan läsa en artikel om örn- och sälsafari.


Utdrag ur artikeln på thelocal.se Klicka på bilden för att se den bättre!


Att journalistresor och pressbearbetning ger resultat är solklart. Nu kan vi se artiklar trilla in från förra årets arbete och det är härligt att se i vilka positiva ordalag vår skärgård och destination beskrivs. Jag ser fram emot att se resultaten från årets pressbearbetning och marknadsaktiviteter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar