Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 4 mars 2011

Back in business

Efter lite mer än ett halvårs föräldraledighet är jag nu tillbaka på jobbet på fullfart igen. Det har varit en fantastisk tid hemma med lille Milton som är ett synnerligen välartat litet barn. ;-) Nu är det Jens tur att vara ledig.

Den sista veckan på ledigheten spenderade vi på Lanzarote tillsammans med fyra grannfamiljer + ytterligare två familjer. Totalt 27 personer. Vi skulle egentligen ha åkt till Egypten men precis som så många andra blev vi tvungna att byta planer p.g.a. oroligheterna där. Tänk vad många inom besöksnäringen i Egypten som har drabbats ekonomiskt av denna turismflykt från landet. Den inresande turismen till Egypten är gigantisk och påverkan blir naturligtvis omfattande.

1992 var jag i Egypten och luffade runt i några veckor. Vi passade på och såg många av de fantastiska kulturella skatter som man har, träffade många lokalbor och upplevde landet på bästa sätt. Det var en mycket spännande resa. Ett halvår senare riktade terrorister sina angrepp mot turister och besökarnas flykt från landet var ett faktum. När jag nu för någon månad sedan hörde om bränder som hotade Egyptiska muséet, fyllt av ovärderliga kulturarv, var det inte utan att det högg till i hjärtat.

Vad skulle hända om samma sak drabbade oss? Något inträffar som gör att den inresande turismen stoppas upp? Hur mycket betyder det för ekonomin?
Det kan man reflektera över. Jag gör det i helgen.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar