Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 25 mars 2011

Efterlysning: Mässförnyelse!

Har kommit hem från Tillväxtdagen och TUR2011 i Göteborg. TUR, den stora svenska turistmässan, startade igår med fackdag torsdag - fredag. Lördag - söndag är det konsumentdagar. Förra året var första året på mycket länge som vi valde att inte ställa ut på mässan. Istället gjorde vi en roadshow i Jönköping, Linköping och Norrköping vilket gav ett mycket mer kostnadseffektivt resultat. Därför har vi inte någon monter i år heller.

Det var inte bara vi som valde att inte ha monter på TUR i år. Även förra året kändes det lite tomt på utställare men i år var det ännu glesare på golvet. Det kanske inte är så konstigt. Ser man bara till vart län så var det endast Öland som fanns på plats. Det fanns dock några företag representerade, t.ex. hade Astrid Lindgrens värld en egen monter. Lysingsbadet fanns i SCRs monter och Överums vandrarhem jobbade i STFs monter. Annika Källmark på Lysingsbadet rapporterade i eftermiddags att de hade delat ut runt 1000 västerviksbroschyrer. Bra!

Varför är det så glest på golvet då? Ja, det är såklart en stor kostnad att ställa ut på mässor så det finns många alternativa marknadsaktiviteter man kan göra för pengarna. Kanske överväger man mer idag hur mycket det är värt att delta och kanske har man inte samma budgetar - eller prioriterar annorlunda som sagt. Ser man till sverigedestinationerna så är dessa förpassade till övervåningen dit det kommer färre besökare än till de stora hallarna på markplan. Det gör det naturligtvis mindre attraktivt att ställa ut.

Jag efterlyser förnyelse i mässvärlden. Våra kunders värld har snurrat vidare men mässvärlden står liksom stilla. Se bara på TUR. Jag deltog första gången när jag var 18 år. Det är ett tag sedan. Ändå är mässan sig märkligt lik. Ett undantag dock. USA hade då ett gigantiskt träskepp som man fick gå in i. Jag var mäkta imponerad. Förmodligen många av konsumenterna också. Idag finns det ingen utställare som satsar sådana pengar på TUR.

Utställarna kan slita sig blodiga för att hitta nya sätt att vinna kundernas uppmärksamhet på mässorna men om det inte även sker en förnyelse och kommer nytt tänk från mässanordnarna så tror jag att vi kommer att få se ännu tommare och tristare mässor i vår bransch framöver.

Trevlig helg!
Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar