Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















torsdag 10 mars 2011

Elitidrottens påverkan på ledarskap

Kompetensutvecklingsprojektet i Kalmar län är nu i full gång. En av utbildningarna är inom företagsutveckling och ledarskap och denna går jag. Den började i tisdags och vi är tredje gruppen ut. Runt 40-45 ledare inom besöksnäringen i Kalmar län kommer att ha gått denna när projektet är slut, eventuellt ännu fler.

De två första dagarna har varit mycket bra. På tisdagen var tempot relativt lågt och mycket av fokuset låg på att vi skulle lära känna varandra. Det gjorde vi också och jag kom i tisdags kväll hem med en härlig känsla av att lära känna nya människor och även full av diskussioner kring genusperspektiv i ledarskap. Det är ett ämne som ligger mig nära hjärtat och därför var det extra inspirerande att vi pratade om detta i nästan en timma.

Igår var tempot högre och vi pratade mycket gruppdynamik och coachning. Många diskussioner landade tillbaka till exempel inom idrottslivet. Jag började fundera över kopplingarna mellan idrottare och ledare - är det oftare som idrottare blir ledare än icke idrottare? Vi gjorde en handuppräckning i gruppen och det visade sig att alla i rummet har en idrottsbakgrund. Aha!?

Frida Kvarnström och Hélène Nathhorst, Lunds Universitet, har behandlat ämnet i sin uppsats "Att topprestera på två arenor, en studie om elitidrottens påverkan på ledarskap". I denna har man bl.a. kunnat identifiera ett visst antal egenskaper som utvecklats under den aktiva idrottstiden som kan vara gynnsamma i en vidare ledarroll. I den empiriska undersökningen har man bl.a. intervjuat storheter som Maria Akraka, Bengt Baron, Thomas Fogdö och Kjell Enhager. Den sistnämnde har jag själv varit på inspirationsföreläsning med där han bl.a. har pratat om hur man kan ladda inför en uppgift inom arbetslivet på samma sätt som man gör inom idrotten.

När jag reflekterar över mig själv så kan jag nog härleda en del ledaregenskaper från min tid som elitgymnast och fotbollsspelare. Under min mycket korta tid som bandyspelare hann nog inte mycket fastna och det gästspelet vill jag helst av allt glömma.... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar