Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 13 februari 2009

Hackade Twitter-konton

I dagens Expressen kan man läsa: "En nätbedragare utger sig för att vara Sveriges utrikes-minister. På sajten "Twitter" skriver någon dagligen små korta meddelanden från världspolitiken - i Carl Bildts namn. - Det är inte Carl Bildt som gör de inläggen, säger ministerns pressekreterare Irena Busic." Läs hela artikeln.

I en annan artikel i Expressen kan man läsa om andra kändisar som har fått sina Twitter-konton hackade. En av dessa är Barack Obama. En annan är CNN:s nyhetsankare Rick Sanchez. I ett av hans inlägg stod det: ”Jag är hög på droger just nu, kommer nog inte in till jobbet i dag.” Läs hela artikeln.

Christoffer twittrar för vår räkning, för destinationen Västervik, och man kan även följa Halmstad som styrs av Halmstad & Co. Ytterligare en kommun/stad har satsat på Twitter: Jönköping. Tror man iallafall! Såhär ser den ut:

Men.... tittar man lite närmare så inser man ganska snart att det är en privatperson som har lagt upp vapnet och kallar sig för Jonkoping. Han har lagt ut några länkar, bl.a. till en artikel på Fria Nyheters sajt, där man kan utse månadens skitstövel. Man kan ju bara fundera över hur denna person skulle kunna använda mikrobloggen till att föra ut olika budskap om Jönköping och hur de som arbetar med Jönköpings varumärke ser på detta. Som tur är har han hittills bara en anhängare....

Destinationernas vara eller icke vara på Twitter, FaceBook och andra digitala media kan man fundera mycket kring och likaså missbruket därav. Kommentera gärna om du ser något intressant i ämnet på webben!

Nu blir det helg! Må väl så länge!

2 kommentarer:

  1. ;-) Nu är vi online. Men varför så lite inlägg i bloggen? Har du inte en egen twitterkanal som vi i Jönköping kan följa?

    SvaraRadera
  2. Kul att Jönköping är online! Jag ska lägga till er direkt!
    Jo, jag har en egen Twitter och du hittar den här uppe till höger i bloggen. Misstänker att du googlat upp inlägget i bloggen och att du då endast såg inlägget i gamla versionen av bloggen då jag inte hade fått in Twittern. Jag blogger nästan uteslutande en gång per arbetsdag. Mer hinner jag inte.
    Må väl!

    SvaraRadera