Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 27 februari 2009

Skogens konung regerade i Hultsfred

Idag har det varit branschseminarium på RockCity i Hultsfred med tema "Lönsam turism - hur gör vi?". Nästan 100 personer samlades för att lyssna till fem olika föreläsningar. Marcus Eldh från Skogens konung inledde och det gjorde han med besked! Inspirerande, roligt och intressant. Stora skratt när han berättade om hur hans första bokning kom via en sajt han hade slängt upp för att det var kul, där han erbjöd moosetours med en moose expert. En ryss ringde typ mitt i natten och meddelade att han skulle ankomma till Skinnskatteberg torsdag kl. 14.00! Sen var det igång. Marcus föredrag blev definitivt dagens snackis.

Några av föredragen höll sig tyvärr inte riktigt till vad som hade annonserats. Det hade t.ex. varit jätteintressant att lyssna till Svenskt Näringslivs tankar kring hur branschen påverkas av lågkonjunkturen. Nu blev det en halvtimmas statistik istället och det kan i o f s vara bra att höra. Men huvudfrågan "Lönsam turism - hur gör vi?" kändes obesvarad vid dagens slut. Yes, jag är kritisk men samtidigt lägger jag en heldag av min arbetstid på det här och då har jag också en förväntan som jag hoppas ska infrias.

En bra vinst med dagen är dock nätverkandet mellan företag och organisationer. Det blir ett forum för utbyte av erfarenheter och en möjlighet till att skapa framtida samarbeten. Därför är t.ex. lunchen viktig. Man hade gjort en smart grej som gjorde att vi hamnade med helt nya personer vid lunchborden. Jag hamnade med en tjej från Gunnarsö i Oskarshamn och en tjej från Blackstad som börjat läsa Destinationsutveckling i Hultsfred. Dessutom fick jag möjlighet att träffa ett antal personer som jag inte har sett på flera år. Jag har jobbat med annat i ett par år och sedan jag tillträdde som turistchef i maj 2008 har det inte varit så många branschträffar. Det var riktigt roligt att träffa gamla "kändisar"!

RockCity är en perfekt plats för denna typ av möten. Utbildningen Destinationsutveckling hade konferensen som ett projekt och allt runt omkring programmet fungerade alldeles utmärkt. God mat och bra information. Detta var första året som branschseminariet hölls och förmodligen blir det ännu bättre nästa år efter de lärdomar man förhoppningsvis drar.

Tyvärr har jag inte haft tid att lära mig min extremt avancerade mobil än så jag kan inte ladda upp korten jag tog under dagen.... Att få koll på funktionerna får bli ett kvällsnöje någon annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar