Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















torsdag 26 februari 2009

Västervik siktar mot OS i projekt Idrott & Turism?

Ikväll har vi haft ett första möte med det regionala projektet Idrott & Turism i Västervik. Det är ett treårigt projekt som finansieras av de sju kommuner som är inblandade, EU mål 2, Gotlands Idrottsförbund och Smålandsidrotten. Åsa Nilsson heter projektledaren som ansvarar för vår del av regionen. På bilden ser ni Kent Carlsson från Smålandsidrotten som informerar deltagarna.


15 föreningar (dans, fotboll, ridning, kampsport, bordtennis m.m.) var representerade av totalt 21 personer. En bra uppslutning. Därtill är ett antal andra föreningar intresserade, men de kunde inte vara med just ikväll. Varje år är det ett antal läger och tävlingar i Västervik som drar deltagare från andra orter men det finns en mycket stor utvecklingspotential här.

Tänk om vi kunde få fler läger som attraherar ungdomar och som på det sättet skapar en relation till Västervik. Kan vi påverka deras bild av Västervik positivt? Min första kontakt med Västervik var i början av 80-talet då jag var här på gymnastikläger. Minnena av den röda kyrkan (S:t Petri vet jag att den heter idag), av simhallen där jag hoppade från 3:an, idrottshallen och stämningen bland alla deltagarna hade jag med mig när jag var här på anställningsintervju för 10 år sedan. Säkert spelade det (och mitt besök på VisFestivalen 1994) undermedvetet in i mitt beslut att söka jobb här. Positiva minnen!

Vi kan göra attraktiva erbjudanden till föräldrar till barn och ungdomar som är här på läger. Det kan vara golfpaket, romantikpaket och om det är många föräldrar som berörs skulle det vara intressant att paketera övernattning och mat med en föreläsning kring ungdomar och idrott. Det kommer varje år ett antal föräldrar hit i samband med deras barns idrottsaktiviteter. Vi kan öka den andelen!

Vi kan få fler tävlingar som drar fler folk och dessutom kan vi bli bättre på att arbeta med massmedia kring detta. Vi kan t.ex. arbeta för att få fler SM, nyligen gick bordshockey-SM av stapeln i Överum, eller som Åsa Nilsson skämtsamt sa under mötet:
- Varför inte sikta på OS?

OS i Västervik är inte så realistiskt men det finns onekligen många vinster med kombinationen idrott och turism. Bättre ekonomi för de lokala föreningarna och för företagen inom besöksnäringen, bättre förutsättningar för de aktiva i föreningarna, ett större antal besökare i Västervik och ett starkare varumärke. Det ska bli spännande att följa projektets utveckling!

Läs mer om projekt Idrott & Turism här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar