Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 24 februari 2009

Utsänd för att testa mig!

Jag träffar väldigt många olika människor. Mer än genomsnittet vågar jag lova. Och jag tycker att det är riktigt riktigt roligt. Besöksnäringen är en oerhört social bransch. Men ibland träffar man på människor som är lite annorlunda. Det kan man tycka är enbart jobbigt - eller ta som en utmaning.

För ett antal år sedan gick jag en ledarutvecklingsutbildning. Alltför ofta uppstod det problem med en person som jag arbetade tillsammans med, så jag passade på och bad en av utbildarna om lite tips och råd. Jag berättade ingående om den typ av problem som tenderade att uppstå mellan oss och frågade hur jag skulle komma tillrätta med detta. Jag hade funderat mycket länge över situationerna och lade hela skulden på mig. Jag tänkte att om jag kunde hitta något nytt sätt att gå tillväga, som jag inte provat än, så skulle det säkert lösa sig.
Utbildaren lyssnade, ställde bra frågor och så kom ett oväntat svar:
- Du, det är inte dig det är fel på. Det finns helt enkelt människor som inte är riktigt som de ska!
Vilken befrielse det var! Jag hade aldrig tänkt så tidigare. Nu kunde jag fortsätta arbeta med personen på ett mycket lugnare sätt och när något uppstod hade jag en rimlig förklaring och kunde ta det på ett helt annat sätt.

För ett litet tag sedan hade jag ett möte med en person som absolut inte lyssnade på vad någon sa, som bytte ämne konstant och som betedde sig allmänt otrevligt. Som tur är är det sällsynt att det händer, som sagt så är besöksnäringen en mycket trevlig bransch. Men när man har ett aktivt arbete som jag har, där det händer massor och man ser möjligheterna till att göra ännu mer så är det väldigt jobbigt att träffa på dessa personer som enbart slukar energi.
Jag har ett bra tips till alla er som ibland är med om samma sak. Jag tror nämligen inte att jag är den enda.

Ta ett djupt andetag, le lite för dig själv och tänk tyst:
- Du är utsänd för att testa mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar