Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 10 februari 2009

Virtuellt möte om danska marknaden

Imorse hade vi företagsträff om danska marknaden och Danmark3 (Danmark i kubik) som vi satsar på i länet genom projekt Vinst. Niels Mouritzen och Thomas Johansson från VisitSweden i Köpenhamn var på plats i Kalmar varifrån deras föreläsning sändes via telebild till oss och andra distansstudios runt om i länet. Ett tiotal av våra företag var på plats för att lära sig mer om kulturella skillnader mellan danskar och svenskar, danskens resvanor och hur man kan marknadsföra sig i Danmark genom Danmark3.

Denna typ av möte tycker jag fungerade över förväntan. Visst, det tog lite tid att komma igång med uppkopplingarna så det blev en liten försening. Å andra sidan fick våra företag lite extra tid att nätverka. Och jag fick utrymme att fixa det kaffe och fikabröd som jag hade missat att beställa... :-) Länet är stort och tack vare distansstudios och även webbmöten, som vi använder oss av i marknadsgruppen för projekt Vinst, kortar vi ner restiden. Sen är det givetvis bra att träffas öga mot öga ibland också!

Själv är jag halvdansk och jag tror naturligtvis att jag kan allt om danska marknaden. Inte. Ett par tankeställare från föreläsningen:
- Danskarna vet mycket mindre om Sverige än vi tror!
- Röda prislappar biter inte på en dansk - i Danmark är extrapriset gult!
- Det är mycket större kulturell skillnad mellan en dansk och en svensk än vi tror!

Här ser du ett kort filmklipp från föreläsningen, med Thomas (t v) och Niels (t h) samt ett antal företag från besöksnäringen i Västervik.



Niels och Thomas var även med i Fokus på Sveriges Radio P4 Kalmar i eftermiddag. Man pratade där om hur man ska locka danskar att turista i Kalmar län. Här kan du lyssna på programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar