Internet är den viktigaste kanalen i vår marknadsföring där vår portal ska vara flaggskeppet. Strategierna för marknadsföringen på webben delar vi upp i två delar:
1. Betalad media, som t.ex. annonsering. Detta görs bl.a. på www.thelocal.se Denna strategi är relativt enkel eftersom vi kan styra den på egen hand genom att betala.
2. Förtjänad media eller viral media . Detta är mediautrymme som vi inte betalar för utan som sprids genom att användare skickar reklam, skriver om oss i sina bloggar, forum eller på annat sätt skriver om och rekommenderar oss.
Denna strategi är betydligt svårare eftersom den handlar om användargenererad information. Youtube.com är en viktig kanal för detta och denna behöver vi använda på ett bättre sätt än idag.
Konferensen var, med tanke på strategin kring viral media, mycket intressant. 140 personer deltog från vitt skilda företag och organisationer. Det var endast vi och Klippan som deltog från den kommunala sfären.
Det var totalt åtta föreläsningar och de flesta var jättebra. Simon Sundén från Iconvert öppnade med att tala om hur man hamnar i topp på YouTube. Malin Hammarström från Arla Foods berättade om deras lansering av God Morgon nypressad. Google var på plats och pratade annonsering och det var även tre olika case: Djurgårdens egen YouTube-kanal, Barack Obama som den första YouTube-presidenten och Socialdemokraternas storsatsning på YouTube.
Simons föredrag kan du se här. Deras arbete med iPhone applikationen för Svensk Fastighetsförmedling är intressant och spridningsresultatet imponerande.
YouTube Marketing
View more presentations from Simon Sundén.
Några lärdomar från dagen, flera av dem är självklara men ändå...:
- Content is king. Kvaliteten på filmer på YouTube är inte alls lika viktig som innehållet. Humor slår högt, de får gärna vara spektakulära, oväntade, bjuda på en stark upplevelse eller på något sätt vara annorlunda.
- Om filmen är tillräckligt bra sprider den sig själv och jobbar för sig själv. I annat fall måste man hjälpa den, vilket innebär att det stora arbetet startar först när filmen är på webben.
- Att marknadsföra sig via sociala media som t.ex. YouTube är billigt - men det tar mycket arbetstid. Detta vet vi redan men det poängterades av flera av föreläsarna.
- Om man vill hamna högt i topp på svenska topplistorna krävs egentligen inte så väldigt många besökare. Tricket är att få så många som det behövs.
- YouTube ska planeras in som en kanal i marknadsmixen. Det är bra att sätta in aktiviteten i samband med övriga insatser.
- Svarsfilmer är ett intressant fenomen. Man gör en film och sedan förvanskar någon annan den eller härmas och detta genererar ännu mer uppmärksamhet. Se till exempel denna svarsfilm (1550 tittare på YouTube) på kungafamiljens eget offentliggörande av Kronprinsessan Victorias förlovning. Den riktiga filmen har ni säkert redan sett.
Vad gör vi nu då? Vi ska naturligtvis slipa på strategierna men redan nu kan jag säga att vi inom kort kommer att öppna en kanal på YouTube för Västervik. Vi har producerat en skärgårdsfilm tillsammans med de skärgårdskommunerna i Östergötland och bl.a. kommer vi att lägga ut den där, om rättigheterna inte sätter käppar i hjulen. Vi kommer också att producera ytterligare några filmer under året, detta ingår också i vår strategi för den nya destinationsportalen.
Till detta kommer vi att uppmuntra andra att göra filmer om Västervik. Som ett första led i detta lovar jag här och nu att alla som gör bra filmer från Västervik får komma in till oss på Turistbyrån så hjälper vi till och lägger ut dem på YouTube. Med bra menar jag inte proffs utan att de är roliga, intressanta eller av annat värde. Erbjudandet gäller under hela året!
Tänk om vi blir överhopade av folk som vill ha hjälp.... Vilket angenämt problem!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar