Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 6 mars 2009

Partnerskap diskuterades i Köpenhamn

Nu har vi en lång dag bakom oss här i Köpenhamn och det börjar bli dags för sängen. Vi har haft ett heldagsmöte gällande partnerskapet med VisitSweden på tyska marknaden. På plats var (på bilden från höger) projektledaren i Vinst Christina Thorstensson, Stefan Johnson (Kalmar), Karin Ekebjär (Regionförbundet/Vinst), Carolina Thaysen (Glasriket), Gustaf Öholm (Öland), Helene Berg (VisitSweden) och så jag då.


Vi har arbetat med affärsplanen för tyska marknaden som kommer att ligga till grund för kommande kampanjer. Efter många intressanta diskussioner har vi kommit fram till en del bra saker tycker jag. Om ett tag kopplas en reklambyrå in för att arbeta vidare med det underlag vi lämnar och det ska bli spännande att se deras kreativa tankar kring vår marknadsföring i Tyskland. Ett av målen för marknadsinsatsen är att vi ska öka antalet tyska besökare till regionen med 20%.

Under dagen har det varit en workshop i byggnaden bredvid vår möteslokal där svenska turistorganisationer har fått möjlighet att träffa danska researrangörer. Arrangörer var VisitSweden och från vår region deltog Piroska Kallay (t.h. vid bordet) från Vimmerby och Stine Breum-Appelqvist (t.v. vid bordet) från Torsås. Deras uppgift var att sälja in hela länet.


Workshoparna går till så att de svenska representanterna sitter vid ett bord för att sälja och så kommer den danska köparen för ett femton minuter långt möte. Kort, intensivt och en mycket bra möjlighet att känna efter om det finns framtida affärer att göra och i så fall utväxla kontaktuppgifter. Enligt Piroska har det varit en bra dag med många kontakter och stort intresse för vårt område. När vi kommer hem igen gäller det att ta hand om de kontakter som har tagits så snart som möjligt och hitta lämpliga erbjudanden till researrangörerna.

Ikväll har vi haft tid att prata "off the record" vilket inte händer så ofta. Det blev middag på Madbolaget på Store Kongens gade. Dansk husmanskost med en liten "twist". Mycket gott, kan rekommenderas!


Man reagerar dock på valutaläget. Priset ser helt OK ut men sen inser man kursen.... Piroska råkade igår kväll beställa in ett stort glas vatten av storlek enormt - det är svårt med femoghalvtres och halvfems och allt vad det heter. Det var typ 75cl - och kostade 50dkk vilket ju inte är så billigt från början. Lägg växelkursen därtill och det blir 75skr!

På grund av, eller kanske tack vare, valutaläget har jag bestämt mig för att:
1. Inte åka till Danmark på semester i sommar!
2. Starkt fundera över att ge mig in i vattenbranschen. Det finns tydligen mer där att hämta. :-)
3. Boka en helsidesannons i Magasin Sverige. Den går ut till 400 000 danskar i precis perfekt tid då danskarna ska boka sin semester. Valutaläget innebär att Sverige just nu är åt hållet "Boka tre nätter betala för två" för danskarna.
Det finns många goda argument för att besöka oss i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar