Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















torsdag 30 april 2009

Kylskåp och mopeder på agendan

Vilken härlig dag det har varit! Jag, Christoffer, Linda och Robin, som praktiserar hos oss i fyra veckor, möttes upp halv åtta på parkeringen utanför jobbet för att ge oss ut på en förmiddag med företags/föreningsbesök runt om i kommunen. För Christoffer och Linda som är nya på Turistbyrån är det viktigt att se allt som de ska sälja in till turisterna. För egen del är det jättebra att träffa aktörerna i näringen och stämma av läget.

Vi styrde kosan mot Ankarsrum där vi skulle träffa Donald Öfverberg från Ankarsrums Hembygdsförening. På vägen hann vi med ett snabbstopp vid Värdshuset den Gröna Tuppen och Smalspårets station i Fårhult.

Donald väntade på oss vid stationen i Ankarsrum och han gav oss en riktigt bra guidning av orten. När vi gör dessa rundor vill vi hinna se så mycket som möjligt och speciellt när det är som nu, när vi har massor att göra inför säsongen, blir tiden pressad och besöken intensiva. Donald löste det med bravur. Vi hann med Vandrarhemmet Abborren, kyrkan, bruksparken, Aktiveum och Hembygdsgården.

Robin och Christoffer lyssnar till Donald vid de Marés familjegrav som ligger i anslutning till Bruksparken.

Aktiveum öppnades förra året.

Donald visar ett kylskåp av märket Electrolux som gjordes av Baltzar von Platen m.fl..

Efter Ankarsrum drog vi vidare till Hjorted för att besöka Bosse som öppnade Hjorteds Mopedmuseum där förra året. Vi var alla imponerade över det välordnade muséet. Jag trodde knappt vi skulle få med oss Christoffer därifrån.... :-)

Bosse visar en brittisk motorcykel som man kan känna igen från gamla klassiska brittiska TV-serier som t.ex. Hem till gården.

Blankaholm var nästa stopp på rundresan. Eftersom vi endast hade ett besök inbokat åkte vi runt och tittade på omgivningarna, hälsade på i lanthandeln, innan Shuly Holmer tog emot oss på Blankaholms Gästgiveri.

Efter rundvisningen fick vi en kopp kaffe och en pratstund mitt i grönskan med en härlig fågelkonsert i bakgrunden.

Solstadström tycker jag är en av våra vackraste platser i kommunen så innan vi vände norrut passade jag på att visa upp det för mina kollegor. På vägen dit hoppade vi in hos konstnärerna Othon G H och Ann-Marie Rautenberg, som varmt tog emot oss trots att vi dök upp oanmälda. De har varit med på Turista Hemma sedan starten och det var roligt att höra att det är ett viktigt evenemang för dem. De kommer att vara med i år också, jag kan varmt rekommendera ett besök. Om du inte vill vänta så länge har de även öppet nu i helgen då eart22 (22 konstnärer i Västervik, Mönsterås och Oskarshamns kommuner) öppnar upp.

Innan det var dags att dra sig tillbaka till Turistbyrån gjorde vi ett stopp i Lunds by och även Hvalstad kvarn.

Hvalstad kvarn har öppet den 23 maj då man firar Kvarnens dag. Fantastisk miljö!

Som kontrast till en förmiddag ute i kommunen spenderade jag stora delar av eftermiddagen på styrelsemöte med evenemangsbolaget.
Torbjörn Nilsson, Ewa Grönwall, Carl-Magnus Mårheden, Ivan Ström och Christin Rampeltin. Christer Svedebäck, Sven-Åke Lindberg och jag själv saknas på bilden.

Det har varit en intressant, inspirerande och konstruktiv dag på många sätt!

2 kommentarer:

  1. Kolla gärna inslaget från Hjorteds Mopedmuseum som Västerviks tidningen publicerade här om dagen. Se klippet här: mms://qstream-wm.qbrick.com/01829/vt/vårklippbilder_768k.wmv

    SvaraRadera
  2. jag är helt exalterad över valborgsfirandet på Kulbacken idag så jag klippte in inslaget om det istället. Hör kommer länken till rätt klipp:
    mms://qstream-wm.qbrick.com/01829/vt/mopedensdag_768k.wmv

    SvaraRadera