Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 6 maj 2009

Annonsförsäljare i kö

Jag ber om ursäkt för det här på förhand, alla annonsförsäljare, men faktum är att många av er (rent av de flesta) är en riktig pina.

I annonsbokningstider kan det ringa runt fem säljare per dag med mer eller mindre goda argument för att annonsera i allehanda produkter. Fem säljare är ganska många telefonsamtal när man är en upptagen människa. Ska man dessutom gå igenom hela säljsamtalet pratar vi om att det går bort sisådär 75 minuter av arbetstiden på en dag. Visst, det är ju svårt att lasta den enskilde säljaren för detta men det kanske inte är så konstigt att man blir lite kort i tonen ibland.

En säljare som är konkret, direkt talar om vad det gäller och respekterar om man eventuellt är upptagen och gärna skickar informationen istället är helt OK. Det kan ju faktiskt vara så att han eller hon har ett riktigt bra erbjudande och det vill man ju inte missa. Mitt personliga favoritsvar är därför den vita lögnen:
"Tyvärr är hela marknadsbudgeten lagd men mejla över informationen så tittar jag på den inför nästa år."
Detta svar medför i och för sig oundvikligen att jag måste följa upp med frasen: "Du behöver inte höra av dig igen, JAG ringer om vi är intresserade."
Samtalet tar max 2min och när jag får materialet ser jag snabbt om det är intressant och kan återkoppla, antingen direkt eller inför nästa år.

Däremot gillar jag inte säljare som smörar, de som "blir polare" vilket inte alls har i sammanhanget att göra och de som inte ger sig utan fortsätter ringa och ringa... och ringa... och ringa. Den värsta sorten är de som börjar med frasen "vi ska göra en jättebra grej för Västervik där ni bara måste vara med" - och där det senare framgår att det egentligen är VI som ska göra en jättebra grej för deras företag genom att ge dem en massa annonspengar. Det kan låta som en märklig försäljningsteknik men det finns en hel del sådana!

Vi arbetar mycket aktivt med vår plan för marknadsaktiviteter. Det innebär att vi hela tiden tittar på kanaler att nå ut via och ringer upp och diskuterar utrymme och pris med annonsavdelningen/säljaren. Visst är det ett sämre förhandlingsläge att själv ringa och boka men personligen tycker jag att det är ett bättre affärsförhållande.

Vi har även ett visst utrymme i budgeten för att kunna ta bra erbjudanden när tillfället ges. Jag kan tipsa om att det just nu är mycket goda tider för att förhandla om annonspriser. Vi har gjort riktiga klipp de senaste dagarna. Med lite förhandlingstaktik kan man spara massor av pengar!

Här kan du se några av de webbannonseringar som vi gör just nu:
Maringuiden
thelocal.se - både startsidan och under travelsection
Gästhamnsguiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar