Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 29 maj 2009

Headbangande älg!

Igår kväll var vi från Turistbyrån, tillsammans med annat branschfolk i närområdet, på visning av Virums Älgpark. Den här typen av aktiviteter är jättebra eftersom vi måste veta vad vi pratar om när vi säljer och informerar. Älgparken har vi bl.a. med i paket som vi säljer på tyska marknaden tillsammans med biljett till Astrid Lindgrens värld och boende/aktiviteter på Lysingsbadet. Vi fick prova på att vara riktiga turister, precis så som det går till när besökarna kommer. Turen gick i två vagnar bakom en traktor och ut på ängarna.

Det tog inte någon lång stund innan vi siktade den första älgen. Den var sugen på mat! Vi utrustades med lövruskor och vips så var älgarna Harald (namngiven av vårt kommunalråd!) och Astrid framme för att mumsa.

Linda lockar Astrid med sockerbetor. Det är rätt tänkt att låta besökarna mata med lövruskor först, då är älgarna på lite avstånd. När man sen matar med äpplen och sockerbetor blir de betydligt mer närgångna men då är man också lite mer van.

Älgen Stina (!) fick kalvar för 7-8 dagar sedan och vi fick se dem! De var jättesmå, fantastiskt söta och lite rädda för oss.

Besöket på Virums Älgpark var faktiskt en större personlig upplevelse än vad jag hade trott. Jag har sett många älgar ute i naturen men närheten till de ståtliga djuren var riktigt häftig. Det här är en aktivitet som fungerar mycket bra även för oss svenskar - inte bara internationella besökare.

Det händer att man hör folk skratta åt att tyskarna köper med sig älgsouvenirer hem. Respekt, säger jag. Hade jag varit i Australien hade jag garanterat köpt någon form av kängurusouvenir och skickat vykort med kängurus på hem till kompisarna. Jag hittade den här souveniren i Virums älgshop. Det måste vara årets i särklass coolaste älgsouvenir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar