Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















torsdag 28 maj 2009

vastervik.com - release 10 juni

Den här tiden på året är vår mest intensiva på Turistbyrån. Iallafall för oss som är fast anställda. "Den här tiden" har pågått från mars men det är högst press i maj och i mitten av juni brukar det lugna ner sig lite. Då ska allt vara förberett, sommarpersonalen är på plats och den mottagande verksamheten tar vid.

I år är det lite speciellt eftersom vi har lanseringen av portalen vastervik.com den 10 juni. Det här är tidsplaneringen just nu!

Torsdag 28 maj - Christoffer skriver sista texterna till portalen.
Engelsk och tysk översättare sitter på sina håll och översätter.
Profilen kring annonseringen av portalen ska vara klar. Används till annonser, affischer, flyers m.m.. Inbjudningar till releasepartyt skickas ut.
Fredag 29 maj - Steria stänger sprint 3, avslutar sitt utvecklingsarbete så här långt. Demon som ligger på webben stängs.
Lördag 30 maj - Man kan läsa om portalen i Utkik.
Måndag 1 juni - Vi får tillgång till portalens "insida". Avstämningsmöte per telefon med Steria kl. 13.30.
Måndag - fredag - Intensivt arbete med att lägga in all information och alla bilder som ska in. På tre språk! All personal hos oss engageras. Vi ska också testa sajten efter buggar. Vi har estimerat två arbetskvällar per person denna vecka.
Onsdag 3 juni - Deadline för material från översättarna. Språkversionerna börjar läggas in.
Torsdag 4 juni - O.s.a. till releasepartyt.
Måndag 8 juni - Steria tar över sajten igen för att göra sista ändringarna. Annonsmodulen kommer att komma på plats och sista finliret görs.
Tisdag 9 juni - Daniel och Johan från Steria kommer till Västervik. Arbetsmöte och planering inför releasen.
Onsdag 10 juni - lansering!
kl. 14.00 Pressvisning på Turistbyrån.
kl. 15.00 - 17.00 Sista detaljerna inför releasepartyt ska på plats.
kl. 17.30 Releaseparty
kl. 18.00 Preliminär tid för öppning av sajten!
kl. 18.15 Förhoppningsvis har allt gått bra, vi pustar ut och det är dags för mingel.
Torsdag 11 juni - Arbetet fortsätter.... Det kommer alltid att vara något som inte blev som det ska eller annat som vi vill ändra.

Det är alltså en bra bit kvar innan portalen är på plats, men OJ vad kul det ska bli att se den live!


PS. Om du vill komma på releasepartyt men inte får någon inbjudan de närmaste dagarna, hör av dig till mig så fixar vi det!!

3 kommentarer:

  1. Stina, jag tycker verkligen att det är jättekul att ni satsar så mycket på denna portal! Det ska bli toppen att se den igång och jag hoppas att den blir en levande portal där många besökare blir aktiva med material i olika former!!!

    Tyvärr störs min entusiasm väldigt mycket av att Turistbyrån envisas med att kalla Tjust skärgård för Västerviks skärgård. Det är inte ett korrekt namn och Turistbyrån borde vara mån om att inte skapa begreppsförvirring för besökare (och för all del även för kommuninvånarna). Jag tror att det finns mycket att vinna på att hålla sig till Tjust skärgård. Det är ett gammalt fint kulturnamn (man döper ju inte helt plötsligt om Gryts skärgård till Valdemarsviks skärgård eller Misterhults skärgård till Oskarshamns skärgård) och mycket som berör besöksnäringen i kommunen bygger på Tjust, exempelvis Smaka på Tjust, Tjustleden och Tjustgalan. Att det sen dessutom står Tjust skärgård på skyltarna vid E 22:an gör ju att det vore bra om namnet redan var befäst hos besökarna då de ska svänga av.

    Jag förstår tanken med att placera Västervik med skärgård på kartan men är övertygad om att det skulle gå ännu bättre om man då använde begreppet "Tjust skärgård utanför Västervik" eller kanske "Västervik med Tjust skärgård" osv.

    Jag tycker att det är superroligt att vara en liiiiten del i Destination Västervik men jag kommer aldrig att känna att vi verkligen jobbar mot samma mål så länge som begreppet Västerviks skärgård används. Tyvärr.

    Lycka till med lanseringen av portalen!

    /Christel

    SvaraRadera
  2. Hej Christel!
    Det verkar vara något fel med kommentarfältet. Det ser ut som att jag lägger in ett svar men när jag går tillbaka och tittar är det inte inlagt. Får se om det här kommer in. Jag ska leta vidare efter vart mitt långa svar har tagit vägen och återkommer!
    Stina

    SvaraRadera
  3. Hej Christel!
    Tack för att du uppmärksammade mig på att svaret inte lagts ut, har nu upptäckt bristerna i kommentarfunktionen.
    Kul att höra att du ser fram emot vastervik.com!

    Jag förstår vad du menar och förstår också att det är frustrerande. Debatten om användandet av Tjust har ju pågått i många år, det är många känslor och tankar inblandade och det är inte helt enkelt.

    När vi arbetar med marknadsföringen av destinationen är en av våra viktigaste uppgifter att stärka varumärket Västervik. Vi ska också hitta de mest effektiva sätt att få hit så många besökare som möjligt med hänsyn till den tid och budget som vi har. Tjust är ett begrepp som är känt här i Västervik men tyvärr inte i övriga Sverige. Många båtburna vet vad Tjust skärgård är men inte inlandsbor och skärgården är viktig som säljargument även till dem. Tittar man på Internet så är det faktiskt fler som söker på Västerviks skärgård än på Tjust skärgård. Att det är fler som söker på ordet Västervik är naturligt (mer än 80 000 i april) men det gör också att skärgården får bättre träffar som Västerviks skärgård.

    Jag vet att det var diskussioner kring detta i destinationsarbetet, före min tid som turistchef, och att det var delade meningar. Jag diskuterar det gärna vidare när vi fortsätter destinationsarbetet under hösten (utan att ge förhandslöften om ändring).

    Ni och Björkö är en viktig del av destinationen och ni gör ett jättebra jobb. Vi får jobba på att hitta den gemensamma målkänslan i framtiden.

    Jag hoppas ni får ett lyckat Turista Hemma Skärgård på söndag och att vi ses vid lanseringen på onsdag!
    Stina

    SvaraRadera