Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 9 september 2009

Attraktiva paket stärker destinationen

De senaste två veckorna har jag vid ett antal tillfällen hamnat i diskussioner kring vår destinationsvision (året-runt-destination 2015), utvecklingen av besöksnäringen i Västervik framöver och paketering av attraktiva produkter. Det är många tankar som snurrar runt i huvudet kring det här och det är inte ett helt enkelt område.

Här i Västervik har vi några aktörer som är duktiga på att göra paket. Det är de stora aktörerna och man paketerar i stort sett uteslutande sina egna produkter. Inget fel i det. Men vi skulle gärna se att det gjordes fler attraktiva paket där större och mindre aktörer samverkar kring boende, mat och någon aktivitet som stämmer med våra kärnvärden. Inte för att det är ett självändamål att aktörerna samarbetar utan för att vi skulle få fram många spännande paket. I utvecklingsarbetet som har pågått i några år nu har vi haft problem med att få fram just denna typ av paket.

Vid en diskussion med mina kollegor runt om i länet för någon vecka sedan kom vi att prata om just detta med samarbeten mellan företag i branschen och paketering av produkter. Med runt bordet var Lars Persson som arbetar som konsult inom bl.a. destinationsutveckling och även är min gamla chef från min tid på Höglandets Turism där han var VD för destinationsbolaget. Lars berättade att problemet ser i princip likadant ut över hela Sverige. Man har produkter men företagen samverkar inte för att få fram paketen.

Vad beror det på? Jag och mina kollegor har många teorier kring detta och senast idag när vi satt i möte gällande branschmötet den 14 oktober hade vi en lång diskussion kring detta. Tycker man att det är svårt att paketera? Har man inte förtroende för varandra? Behöver man inte paketen ur intäktshänseende?... Det finns mängder av frågor. Vi skulle gärna vilja ha svaret. Det är först då som vi kan hjälpa till och ge våra företag verktygen för att ta fram attraktiva bokningsbara paket. Det är då vi tillsammans ökar attraktionskraften i destinationen. Och det är det som vi ska sätta fokus på under branschmötet 14 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar