Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 20 oktober 2009

Småland och Öland i gemensam monter på Rejs 09 i Köpenhamn

I helgen har jag varit på mässa i Köpenhamn: Rejs 09 - Rejsemessen for kvalitetsrejser. Mässan arrangeras av resemagasinet Vagabond och riktar sig till +55 eller "det grå guldet" som man ofta kallar dem i branschen.

Jag har varit där som länets representant och arbetat tillsammans med Kerstin Hallberg från Kronobergs län/Destination Småland och Camilla Petersson från Jönköpings län/Smålands Turism. Gyllene Uttern/Hotell Mullsjö/Ullinge Värdshus (är ett och samma företag) var också på plats och vi sålde Småland och Öland för fullt.

Mässan slog besöksrekord i år. Förra årets 12077 besökare ökade i år till 15235. För mig lät inte 12000 besökare som särskilt många innan jag åkte dit (det var första gången jag arbetade på den här mässan) men redan klockan 10.05 i lördags när mässan varit öppen i fem minuter förstod jag: Det är väldigt mycket folk.

TUR-mässan i Göteborg var det i år 53800 besökare. Det låter mycket. Men faktum är att eftersom mässan är i gigantiska lokaler så träffar man bara en liten liten del av de drygt 50000 besökarna. Öksnehallen i Köpenhamn må skryta om att det är fina lokaler i ett intressant område men att det är stort skulle vara att överdriva rejält. Det är helt enkelt inte så många kvadratmetrar. Detta innebär att det inte är så många utställare och det är inte heller svårt för besökarna att besöka varenda monter på hela mässan. Det märktes.

När det på TUR tar åtminstone en timma innan man träffar den första besökaren så var det fullt i montern redan strax efter 10 i Köpenhamn. Och så fortsatte det hela dagarna. Roligt!

Mässan var inte heller lika påkostad som andra mässor kan vara. Det kändes befriande! Besökarna var intresserade av produkterna och monterspelet för att vinna uppmärksamhet var inte lika viktigt. Med små medel kan man göra en riktigt bra marknadsinsats.

Var det då en bra mässa för länet? Det tror jag, även om jag tror att de områden som ligger närmare Danmark får ut ännu mer av en mässa som ligger vid den här tiden på året när det inte är sommarsemestern som står i fokus. Jag drog några grova och ytterst generaliserande slutsatser av de samtal jag hade med de som kom och pratade med oss:

1. Danskarna tycker att det är långt att åka mer än 2-2,5h över en weekend. Min personliga spaning är att svenskar och danskar skiljer sig på den här punkten. Sverige är stort. Vi är vana att köra några timmar för en ganska kort tid och vi ser oftast inte det som ett problem. Danmark är litet, man kommer till hela Danmark, till Sverige och Tyskland på kort tid. Det avspeglar sig i deras tankar kring weekendresande. Detta innebär i sig att det förmodligen är intressantare att åka till oss på sin långa semester än på kortsemester.

2. SPA och wellness är väldigt hett. Nämnde man SPA-paket lyste ansiktena upp och besökaren blev oftast mycket intresserad.

3. En hel del har inte koll på vart Småland ligger. Sverigekunskaperna är, som man rapporterat tidigare inför Danmark3, inte jättebra.

4. Öland är intressant. Många tog länets gemensamma broschyr eftersom det stod Östra Småland & Öland på den.

5. Paket och tilbud är intressant. Däremot så bör man paketera med flera nätter eftersom man tycker att det är långt hit. Absolut minst två men gärna med tillval på fler.

6. För- och efterårsferie är hett. (Vår- och höstsemester.) De flesta var ute efter information kring denna typ av semester.

Här kommer en liten filmbit från mässan så att ni kan se hur det såg ut.

1 kommentar:

  1. Vad trevligt det ser ut, och på filmen så ser det ut som om Småland - Öland montern har flest gäster.

    SvaraRadera