Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 15 december 2009

Peter Grandell pratade destinationssamarbete

Peter Grandell, som är VD för Hotels & Resorts under Thomas Cook, har varit på besök i Västervik idag. Dels hade han en sittning med Västervik Resorts styrelse under förmiddagen och dels höll han i ett seminarium för besöksnäringen i eftermiddags, där jag och ett 30-tal andra personer deltog.

Peters har en stor erfarenhet från branschen och har bl.a. drivit Ekerum som var Sveriges största golfresort och jobbar nu med olika varumärken som t.ex. Sunwing och Sunprime. Det var intressant att höra Peters tankar kring hur viktigt samarbetet är på en destination:
- Ni ska sätta Västervik på kartan och det gör ni bara tillsammans.

Grandell lyfte frågan kring hur man kan optimera en säsongsbetonad destination, d.v.s. se till att man har fullt till en så liten kostnad som möjligt. Det kan t.ex. innebära att man väljer att stänga ett hotell under en period med dålig beläggning. I januari kanske inte alla hotell ska ha öppet? Jag relaterar detta till min egen tanke om att vi i Västervik skulle kunna ha ett hotell som tar ansvar för att man har öppet över julen, och sen byter man det ansvaret från år till år. Ingen är betjänt av att flera har öppet med dålig beläggning men samtidigt tar destinationen skada av att alla har stängt.

De två viktigaste sakerna som jag tar med mig är
1. Att arbeta med resepanel och PDS-undersökningar. Detta är mycket intressant och såvitt jag vet (jag vill gärna ha kommentarer som säger emot!) är det inte så många destinationer i Sverige som arbetar med detta. För vår del skulle en del av detta kunna ske vid någon form av crowdsourcing.

2. Peters kommentar:
- För Västervik tycker jag följande gäller: Bli vid din läst, jobba med det ni är duktiga på, sommaren. Kanske en del konferenser och möten under övriga året. Men man kan inte förändra världen!
Det här är något som vi redan vet men det är befriande att höra det från någon utomstående när stora delar av övriga branschen pratar "året-runt-destination". Vi håller redan på att omdefiniera vår vision och har tagit beslut om fokusveckor 25 och 26 under 2010. Peter Grandells uttalande stödjer det arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar