Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 8 december 2009

Strategi för sociala media inom destinationsmarknadsföringen

Idag har jag och vår kommunikatör Christoffer träffat David Aler på Cloudnine i Stockholm för att förädla vår strategi för sociala media. Internet är utpekad som den viktigaste kanalen i vår marknadsplan. Strategin för vårt arbete på webben delar vi upp i två:
- Annonsering och annat som vi betalar för, dvs. betald digital media. Det är den digitala mediastrategin.
- Det vi inte betalar för, dvs. förtjänad digital media. Det är den sociala mediastrategin.
David Armano har ett intressant inlägg i sin blogg kring paid/earned digital media.

Vi sätter ett stort värde i att få våra besökare att berätta om sina upplevelser av Västervik eftersom de är mer trovärdiga än vi som marknadsförare av destinationen någonsin kan bli. Därför skapade vi Besökarnas Västervikvastervik.com. På samma sätt är det övriga arbetet med sociala media av stor vikt för oss.

På olika platser runt om på webben, inom forum, communities, bloggar och annat, pratar man om vår destination, om våra produkter och tjänster. Det kan vi inte styra. Däremot kan vi vara vaksamma över vad som sägs - bra och dåligt - för att hantera denna information på det sätt vi väljer. Vi kan också använda plattformarna för sociala media som verktyg för våra syften, t.ex. våra grupper på FaceBook, twitterfeeds och bloggar. Och så kan vi arbeta för att stimulera mer snack om Västervik på de platser där våra målgrupper befinner sig. Min uppfattning är att det finns en mycket stark etik (starkare än kring betald media) kring vad som är OK att göra inom sociala media. Ett sätt man kan använda för att kringgå detta är olika typer av gerillamarknadsföring.

Jag har förstått att vi som destination i Sverige ligger långt fram i användningen av sociala media i destinationsmarknadsföringen. Det beror naturligtvis på att vi ser värdet av att arbeta med detta. Som alltid är det viktigt att vara medveten om effekterna av arbetet och vi har idag pratat om hur vi kan styra upp analysarbetet mer, både vad gäller "kalla" och "varma" siffror.

En annan, ännu större, anledning till att vi ligger långt framme i utvecklingen är det stora intresset inom vår organisation. Är det en sak jag är övertygad om, så är det att om man inte tycker det är intressant, inspirerande och spännande att arbeta med sociala media så kommer man inte att nå framgång genom detta i destinationsmarknadföringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar