Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















måndag 25 januari 2010

Respekt! - Ta inte skit!

Har funderat mycket över respekt den senaste tiden. Eller rättare sagt bristen på respekt, främst när man arbetar tillsammans på olika sätt. Ett möte mellan människor bör ju genomsyras av respekt för varandra, oavsett plats och omständigheter. Den senaste tiden har jag i min omgivning tyvärr sett riktigt tråkiga exempel på när man absolut inte visar respekt för varandra. Nu måste jag skriva av mig!

1. Man visar inte respekt för varandras tid när man "möts". Man dyker upp sent utan ursäkt, kanske inte dyker upp alls. Eller ännu värre: Man ställer inte in möten som man själv har kallat till i tid - eller inte alls. Det är verkligen inte OK!

2. Man visar inte respekt för mötets agenda. Man tar upp frågor som inte alls har med mötet att göra och kanske i helt fel forum. Det händer alldeles för ofta att personer dyker upp på träffar och möten för att klaga på allt utom det vi ska prata om. De är inte där för att bidra. Och alldeles för ofta händer det att man gör utläggningar utom ämnet, tar alltför stor plats och lyssnar inte på övriga.

3. Man visar inte respekt för personen, dess yrkesroll och kompetens. Förra veckan råkade ett par arbetskamrater till mig ut för en person som betedde sig på ett mycket oförskämt och respektlöst sätt. Det finns inte mycket jag går igång mer på än när någon beter sig så illa mot de jag arbetar tillsammans med. Det är faktiskt inte OK att uttrycka sig hur som helst! När någon nu gör det blir man ofta så förvånad att man inte ens kommer sig för att säga ifrån. Men ingen ska behöva ta oförtjänt skit och oförskämdheter. Det är inte OK. Man ska säga ifrån, på ett respektfullt sätt.

Respekt är ett av de kärnvärden som vi har på destinationen. Generellt tycker jag att vi är bra på det, ovanstående dåliga exempel är absolut inte det mest vanliga. Vi har tillsatt en arbetsgrupp som ska arbeta med kulturen och värdegrunden inom besöksnäringen och just respekt vid möten är något som jag kommer att lyfta. Att sätta spelregler för vad som gäller så att alla vet vad man har att förhålla sig till.

Jag är inte bäst på att komma i tid till möten, även om jag har bättrat mig. Och ja, jag har en tendens att krydda till möten med att berätta något som jag själv tycker är "kul". Jag kommer att få något att jobba på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar