Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 23 juni 2010

Turistchefen kokar ägg

Jag tänker ibland på min klasskompis och goda vän under högskoletiden i Karlstad som var på intervju för ett turistchefsjobb i södra Sverige. Vi (24 år gamla) diskuterade strategin inför intervjun, vilka kläder han skulle ha på sig och hur han skulle svara på olika frågor. Efter att han varit där sa han till mig:
- Det skulle vara ett perfekt jobb för mig. Du vet, sitta där på rummet och skriva rapporter.

Själv jobbade jag redan då på turistbyrå och inom restaurang och att jag har tagit med mig hans kommentar beror på att jag då tänkte att han verkligen inte hade koll på vad det innebär att vara turistchef.

Vi jobbar en hel del med "höga" frågor som strategier, marknadsföring och utveckling och visst skriver man en och annan rapport. Har dragningar inför kommunstyrelsen, för diskussioner med företagen på destinationen, jobbar med lobbying är med vid reklaminspelningar, träffar journalister och kändisar då och då. Men så har vi de där andra arbetsuppgifterna....

Igår hade vi möte med marknadsgruppen för projekt Vinst, länets stora marknadsföringssatsning på utlandsmarknaden. En av mina kollegor berättade att hon skulle koka 60st hårdkokta ägg inför en aktivitet den kommande helgen. En annan hade inte möjlighet att närvara eftersom det var några saker som ska byggas om på jobbet. Det är han själv som måste bygga om.... Inför mässor kan arbetsuppgifterna bestå av i stort sett vad sm helst. Till exempel att sitta fram till midnatt och klistra inbjudningar till branschfolk runt om i Sverige. Eller att jaga monterutrustning på vift någonstans i Sverige.

Igår kväll samlades hela vår personalstyrka på Kulbacken för att bygga midsommarstänger till midsommarstångsutställningen som ska vara klar senare idag. Ikväll har vi sommarinvigning på Stora Torget och när jag gick till jobbet imorse reflekterade jag över att jag verkligen inte vet vad jag kommer att göra under dagen, förutom några "strukturella" saker som jag måste lösa. Idag kan nästan vad som helst hända.

Oftast är arbetsuppgifterna strukturerade och det går att ha en hyfsad planering. Men då och då gäller det att gilla läget och hugga i. Och det är det som gör jobbet som turistchef så roligt. Omväxlingen. Från stort till smått. Att ibland jobba med händerna.

Nu hör jag att Hanna kommer in genom dörren till jobbet. Hon är projektledare för FOKUS och ansvarig för sommarinvigningen. Vi ska börja med en avstämning inför dagen så att vi alla kan hjälpas åt och få kvällen på plats - med så oväntade happenings det går och så strukturerat som möjligt.
Vi har en rolig arbetsdag framför oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar