Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 10 augusti 2010

Matchar rekord i sommar?

Förra sommaren slog vi, enligt SCBs gästnattsstatistik, rekord inom besöksnäringen i Västerviks kommun. Utgångsläget var mycket bra med tanke på att svenskarna förväntades stanna hemma tack vare lågkonjunktur och våra grannländer förväntades komma till oss tack vare den svaga svenska valutan.

I år var det mycket svårare att göra en spaning kring hur beläggningen skulle bli men såhär en liten bit in i augusti kan jag efter kontakter med våra företag ändå rapportera något om hur det har sett ut hittills. Hur det sedan blir i slutändan beror på de kommande veckorna och helårsstatistiken.

Det känns inte helt rätt att jämföra 2010 med 2009 med tanke på att det var ett extremår. Ändå rapporterar ett antal aktörer att det varit en fantastisk sommar och faktiskt bättre än förra året. Ett par uttrycker till och med att de "nästan längtat efter några tomma dagar". Roligt!

Båtsäsongen kom igång sent i år p.g.a. av det kalla vädret. Många satte båtarna i vattnet betydligt senare än vanligt. Det verkar dock ha hämtat upp sig under sommaren för att sedan ha blivit en riktigt bra båtsommar.

Att affärsresandet troligen har minskat under första halvåret har vi redan rapporterat. Det verkar också som att hotellbeläggningen minskat något men då ska det ställas i relation till att det i stort sett var överbeläggning förra sommaren. I slutändan kommer hotellstatistiken omsättningsmässigt troligen att se relativt bra ut ändå eftersom vi har betydligt fler bäddar på destinationen under helåret 2010 än 2009. Gränsö Slotts hotell, konferens och SPA har haft öppet hela 2010 (öppnade i juni -09) och Hotell Fängelset öppnade under våren i år. Det innebär att vi har kunnat ta emot fler övernattande besökare än tidigare.

Att Lysingsbadet, Västervik Resort AB, visar upp bra siffror medför naturligtvis ett bra resultat i helheten eftersom de är den stora motorn i besöksnäringen. Flera av de övriga campingplatserna rapporterade redan innan midsommar att det såg bra ut framöver.

Det är många faktorer som spelar in för att det ska bli en rekordsommar. Resandet har förändrats av lågkonjunkturen som vi nu är på väg ut ur. Vädret är en mycket viktig faktor och i år har det varit en mycket bra försäsong. Den stora FOKUS-satsningen som vi genomförde under v25 och 26 kröntes av fantastiskt väder, liksom v27. Veckor då vi normalt sett inte har så bra beläggning fylldes av besökare och det gör sitt till i statistiken.

Marknadsföringen spelar en viktig roll, både turistorganisationens/destinationens och enskilda anläggningars. T.ex. har Lysingsbadet en viktig kanal till danska marknaden genom att man är med i Top Camp, en stor dansk kedja. Det gör att både anläggningen och Västervik syns i Danmark. Projekt Vinst är inne på sitt andra år av större marknadsföringsinsatser på utlandet. Förra årets pressbearbetning visar sig i år. Vi har också tidigare rapporterat om den massiva satsning som vi från turistorganisationen och andra aktörer har gjort på annonsering i Aftonbladet. På svenska marknaden har vi i år satsat på TV-reklam inom 20 mils radie och genomfört roadshows. Det ger resultat.

Utbudet och destinationens attraktion är naturligtvis också mycket viktiga faktorer för att uppnå höga siffror. Och det finns såklart fler faktorer än så.

Om vi uppnår samma nivå som 2009 är det riktigt bra. Skulle vi toppa det är det fantastiskt. Det återstår att se vid årets slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar