Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 27 januari 2009

Björn streakar för holländska turister

I torsdags var jag i Kalmar tillsammans med övriga representanter i projekt Vinsts marknadsgrupp för att börja arbetet med vårt partnerskap med VisitSweden på tyska marknaden. Helene Berg från VisitSweden ledde dagens arbete och det kändes konstruktivt och bra. Syftet med tysklandssatsningen är att öka antalet resenärer därifrån till länet och att öka kännedomen om vårt område i Tyskland.

Helene berättade om en reklamkampanj som Åre/Östersund gör riktad mot den holländska marknaden. I grundarbetet inför kampanjen kom man fram till att det som Åre och Östersund har gemensamt är att man ett antal gånger sökt om vinter-OS – men aldrig fått det. Holländarna älskar ”underdogs” och därmed var en tanke född:
Åre & Östersund: Fit for the Winter Games since 1986.
D.v.s. allting är förberett sedan 1986 men….

Man har producerat två filmer på temat. Olles Droom och så min personliga favorit Björns Droom, som handlar om Björn som tränat hela sitt liv för att streaka på OS! Filmerna ligger nu ute på t.ex. Youtube, som är en av de kanaler som även vi kommer att arbeta mer med i marknadsföringen av destinationen. Björns Droom lades ut för fem dagar sedan och den har redan visats 842 gånger. Humor är en viktig ingrediens för att lyckas med en reklamfilm och den här kampanjen ser jag fram emot att följa.



Båda filmerna och reklamkampanjen ser du här.

Ps. Helene nämnde att hon gärna skulle se att Björn deltog på något event nere i Holland. Snacka om att det skulle skapa uppmärksamhet! :-)

1 kommentar:

  1. Snacka om "kylig" kille....! Supersköna filmer! Med tanke på kylan så skulle jag nog hellre valt att vara maskoten vid inspelningen än streekern. Eller ja, kanske av andra anledningar också...
    /Tomas

    SvaraRadera