Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 28 januari 2009

Funderingar kring finanskris och lågkonjunktur

Imorgon ska vårt nyhetsbrev ut till besöksnäringen och det gäller att Malin, som fixar ihop allt, får alla texter och bilder på plats i tid. Deadline var igår och jag sitter fortfarande och funderar över min artikel om finanskrisen och besöksnäringen....

Imorse var jag med på ett frukostmöte med 170 personer från Västerviks näringsliv där ämnet var Västervik och lågkonjunkturen. Jag tycker att de ekonomiska strukturerna, påverkan och effekter är intressant så jag har reflekterat ganska mycket kring det här senaste tiden.

En av de saker som jag funderar över, och som jag inte skriver så mycket om i morgondagens nyhetsbrev, är hur vi ska kunna ta tillvara på den möjlighet att öka antalet besökare till Sverige, regionen och Västervik som lågkonjunkturen faktiskt har inneburit.

Ett sätt är genom att vi inom besöksnäringen i Kalmar län ser till att besöksnäringen kommer med på agendan i den åtgärdsplan som Leif Larsson och Sven Lindgren har som uppgift att ta fram. De har av regeringen utsetts till samordnare för Kalmar län och ska ta fram ett förslag från vår region på hur man kan mildra den finansiella krisen och lågkonjunkturen. Jag har idag framfört till dem att besöksnäringen måste vara ett prioriterat område med tanke på att vi är en av Sveriges största turistområden och med tanke på de stora etableringar som är på väg på olika håll i länet. Hur ser övriga kommuner på det här? Kommentera gärna!

Jag slänger ut en fråga här och nu, kanske kan det komma in några kreativa och konstruktiva förslag och kanske kan vi starta en diskussion:
Vad kan vi göra mer? I regionen? I Västervik? Hur skapar vi större finansiella utrymmen för marknadsaktiviteter? Kan vi bättre samordna marknadsföringen inom näringen så att vi får ut mer för pengarna?

Om du inte får nyhetsbrevet från oss kan du läsa det efter kl. 17 imorgon torsdag på adressen http://www.turistbranschen.vastervik.se/ Där kan du alltid läsa både gamla och nya nyheter, tips och idéer. Du kan även anmäla dig till nyhetsbrevet så att du får det automatiskt.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Några tankar i all hast, är på g till Åre några dagar.
     
    Vilka möjligheter?
    Konjunkturen mattar av resandet helt klart. Hemmamarknaden och närmarknaden (våra grannländer samt Tyskland, Holland) kommer att bli allt viktigare. De som har Euro har kursfördel. Såg att turismen ökar från Ryssland och Polen med ca 15% enl Visit Sweden.
    Jag tror att vi kan bli intressanta för dessa marknader om vi kan skapa attraktiva produkter, paketlösningar. Mindre lösgodis och mer värdemenyer (allt i ett som McD). Det betyder för vår del som har ett rätt fragmenterat utbud att vi måste samarbeta mer för att skapa intressanta spetsprodukter som sticker ut i marknadsförinngen. Ungefär som vi resonerade på senaste mötet kring Linnea. Vi måste sammanföra etreprenörer som gemensamt kan packa boende, måltider, upplevelser - allt i ett, där både pris och produkt är attraktivt. Priset kommer att vara viktigt framöver. Exv Melker i Stockholm går nu ut med 50% rabatt på sina krogar. Danskarna lockar svenskar med växelkurser i butiker och på hotell 1-1. Det gäller att komma med lockande erbjudanden.
    Bokningssamarbeten kan vara en annan väg att ge mer för pengarna och få besökaren att spendera mer. Exv genom Centralhotellet bokas måltider på Idö eller Saltmagasinet. Genom Saltmagasinet bokas logi på Centralhotellet, allt till bättre priser än om du handlar a la carte. Till detta kan kopplas allt möjligt från hyrbilar till båtturer med fiskeupplevelser. Grejen är att aktörerna länkar varandras hemsidor till varandra, vilket ökar träffarna på google  och ger köpuppslag som leder till längre stopp och mer försäljning. Detta praktiseras ju av bl a Ryan air m fl.   
    Jag tror att Turistbyrån (marknadsbolaget) kan vara den samlande kraft som sammanför olika aktörer för att skapa unika produkter.
     
    I all hast.
    Hälsningar
    Jan
     

    SvaraRadera
  2. Jag tror helt klart också att samarbete och attraktiva, prisvärda paket är en framgångsfaktor. Men jag tror inte att det räcker med utbudet hos en destination i regionen. Samarbetet måste breddas och gälla större områden. Tänk själva, man åker ju inte till en särskild ort när man semestrar i exvis i Frankrike, man åker till Normandie eller Bretagne. Därför måste vi lyfta blicken från vår egen destination och se hur vi kan samarbeta - gärna över administrativa gränser som ju inte turisten bryr sig ett enda dugg om. Det gemensamma utbudet måste även vara bokningsbart någonstans på en gemensam, säljande site(jag vet, ingen lätt sak). Jag tror att vi kan ta marknadsandelar i rådande kris genom att erbjuda bra, prisvärda produkter till danskar, holländare och tyskar. Pga finanskrisen väljer de ett prisvärt, nära alternativ - tar steget - och kommer hit. Och när man har varit här vill man alltid tillbaka:-)

    SvaraRadera