Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 3 februari 2009

Andreas Hassler från VisitSweden pratade exportmognad

I måndags var Andreas Hassler som leder VisitSwedens arbete med business-to-business (B2B) i Tyskland och Schweiz i Västervik. Vi hade samlat ihop de företag hos oss som redan har produkter hos tyska och/eller schweiziska researrangörer och några andra som har produkter som kan utvecklas till att bli intressanta för export till tyska marknaden under 2010. Under ett par timmar fick vi mycket information, konkreta tips och möjlighet att ställa massor av frågor.


Bra info om tyska marknaden:
- Tyskland är en gigantisk marknad - man spenderar 1 miljard (!) gästnätter utomlands.
- Tyskarna vill ha paketresor (59%) och den trenden minskar inte. Däremot bokar man oftare paketresorna på webben än tidigare.
- Tyskarna tycker att Danmark är "out"! (God chans för oss!)
- Det finns ingen efterfrågan på golf-, ridning- eller SPA-paket i Sverige.
- Flyget ökar till Sverige även om man fortfarande klart mest kommer hit med bil.

Andreas viktigaste "att tänka på" när man vill arbeta med researrangörer i Tyskland:
1. Man MÅSTE ge allotment.*
2. Man ger provisioner på 20-30% av konsumentpriset
3. Researrangörerna har mycket lång framförhållning. Priser och allotment ska vara klart 15 månader innan säsong.

*Allotment är när t.ex. ett hotell tilldelar researrangören ett rum som researrangören kan boka in gäster i utan att fråga hotellet om det finns ledigt. För hotellet är objektet detsamma som bokat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar