Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 20 mars 2009

Monter på TUR skapar diskussion

TUR-mässan i Göteborg öppnade idag. Första gången jag deltog där var jag 18 år gammal och jobbade då på Vetlanda Turistbyrå. Det har blivit ett antal gånger sedan dess och ett stort antal monterbyggen. I år var förmodligen den smidigaste. Annika Boman på Västervik Framåt AB hjälpte mig att sätta upp montern. Här kommer Annika med hela vår monter - i en enda kundvagn!


Annikas man Gunnar är annars min gamle monterpolare. Vi har slitit och släpat genom åren. Det har varit både riktigt jobbigt och riktigt roligt. Ett stående inslag har varit vår byggöl. Den har varit en svalkande belöning vid bygget och fått oss att skratta åt flisor i händerna och diverse skråmor som alltid tenderar att uppstå. Annika var ett gott substitut till maken. Det tog oss 2,5 timme att få upp montern - enklaste bygget hittills!


Vår monter har gett upphov till ett och annat höjt ögonbryn idag. Den är inte vad man kan kalla för en traditionell turistmonter. När vi har pratat om vår vara eller icke vara på TUR-mässan i år har vi tagit följande i beaktande:
- I marknadsplanen har vi bestämt att när vi arbetar på svenska marknaden ska vi ha en egen monter (om det inte finns synnerliga skäl att välja annat).
- Göteborg är inte vår främsta marknad. Mälardalen är mycket viktigare och följdaktligen satsade vi rejält på båtmässan Allt för sjön.
- Marknadsaktiviteter som är annorlunda ger ofta bättre effekt.

Skulle vi ha en monter med någorlunda storlek, montermaterial, personalbemanning som även behöver boende så kan man lugnt räkna med en totalbudget på runt 70 000 - 100 000kr för att hamna på en hyfsad ambitionsnivå. (Sen kan man givetvis lägga hur mycket mer pengar som helst.) Det är mycket pengar med tanke på att Göteborg inte är vår primärmarknad. Personligen tycker jag också att det finns en alltför stor tilltro till mässors verkan på målgrupperna. Är man på rätt plats och har rätt ambitionsnivå är det helt OK men alltför ofta ser jag montrar som får mig att fundera över kostnad och verkan för utställaren. Jag tror att det slängs ut alldeles för mycket pengar på denna typ av marknadsaktivitet.

Alternativet är att inte delta. Men då finns vi ju inte med på den största turistmässan i Sverige och det tycker vi att Västervik bör vara. Så fanns ett tredje alternativ, en monteridé som jag har funderat över i flera år. När vi diskuterade den på jobbet tyckte alla att det var en kul idé, liksom Carl-Magnus Mårheden på VFAB och vår kommunikationsstrateg Ewa Grönwall, vars kommentar var: - Kör!

Konceptet går ut på att det kommer att bli fullbokat i Västervik. Vi har tagit fram 9st löpsedlar med budskap som: Västervik är hetast i Sverige, Gränsö Slott investerar 30 miljoner, Lysingsbadet gör total makeover, ny båt i skärgården, Baltic Sprint Cup väljer Västervik, MC-dagarna slår rekord o.s.v.. Alla löpsedlar följs upp med kommentarer från den som är ansvarig för aktiviteten på löpet, t.ex. Per Johansson, Johan Rindmyr, Gunnar Boman.


Sen har vi satt en megastor "stämpel" (stort klistermärke) med budskapet FULLBOKAT på. Detta tillsammans med Västervikslogon kan man se på långt håll i hallen. Tanken är att det ska höja ett och annan ögonbryn, vilket det också har gjort. Broschyrerna finns på plats som de ska och så ett meddelande från oss:
 
"FULLBOKAT?
Nja, inte riktigt.
Men som du kan se av löpsedlarna händer det väldigt mycket i Västervik och bokningen pågår för fullt. Därför har vi valt att stanna hemma, förbereda säsongen och ta hand om alla de förfrågningar som kommer på allra bästa sätt.

Ta gärna med dig en av våra broschyrer. Låt dig inspireras av Västervik och allt vi har att erbjuda!
 
Under tiden väntar vi på ditt samtal.
Bästa hälsningar
Västerviks Turistbyrå"

Så här blev hela montern.


Totalbudgeten landar på 25 000kr, inkl. monterkostnader, boende, allt. Det är en monter som definitivt sticker ut och snarare en annonsplats i Göteborg än traditionell monter. Jag har idag hört ett antal kommentarer - fränt, annorlunda, hur tänkte de?, smart, varför? - och det är bra. Då har vi i Västervik fått andra i branschen att fundera. Det är en signal, vi har uppnått något.

På lördag och söndag är det konsumentmässa och jag är övertygad om det även då kommer att höjas ett och annat ögonbryn, precis som vår avsikt är. Troligen kommer det inte att försvinna lika många broschyrer från montern som om ifall vi hade personal där. Men de som verkligen är intresserade kommer säkert att ta med sig en broschyr och de broschyrer som blir kvar kan vi få stor nytta av på annat håll.

Jag hoppas och tror att när det gäller den här marknadsaktiviteten så är det "verkan" som blir vinnare i förhållandet "kostnad - ambitionsnivå - verkan".

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Läser din blogg då och då. Den här gången kände jag verkligen att jag ville lämna en hälsning. Hade planer på att besöka mässan, men annat kom i vägen. Så det var riktigt kul att få se Västerviks monter och det nya upplägget. På förhand känns det som en genial idé, som både väcker uppmärksamhet och är kostnadseffektiv! Hoppas att medverkan ger resultat!

    Mvh
    Sofie Westerlund

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Läser din blogg då och då. Den här gången kände jag verkligen att jag ville lämna en hälsning. Hade planer på att besöka mässan, men annat kom i vägen. Så det var kul att få se Västerviks monter och det nya upplägget. På förhand känns det som en genial idé, som både väcker uppmärksamhet och är kostnadseffektiv! Hoppas att medverkan ger resultat och flera västkustbor kommer till oss på ostkusten!

    Mvh
    Sofie Westerlund

    SvaraRadera