Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 20 mars 2009

Rapport från TUR #2

Torsdagen och fredagen på TUR-mässan i Göteborg är branschdagar då hela rese- och turistnäringen möts. Torsdagen är en hektisk dag för många. Det är då man ska hålla sina eventuella presskonferenser, ha möten med folk till höger och vänster och även göra bra aktiviteter i sin egen monter som gärna ska imponera på både press och andra mässdeltagare. Det är en oerhört intensiv dag då allt ska hända och det går att göra riktigt bra saker på plats för den som har koll.

Torsdagen är också den dag då hela branschen festar tillsammans. Som jag har skrivit i tidigare inlägg så är det här en oerhört social bransch. Man gillar att umgås och att ta ett glas rött eller en öl tillsammans. Jag har inte varit på TUR på ett par år eftersom jag har jobbat med annat så det var kul att vara på plats i år igen. Jag reagerar över att det verkar vara ännu mer populärt nu att bjuda på öl, vin, mat, godis och annat. Öl och vin flödade redan vid lunchtid igår och mat serverades för inbjudna på många håll och kanter. Man kan inte låta bli att undra hur det går med affärerna. Fredagen på TUR brukar, till följd av detta, vara avslagen fram till efter lunch och så även i år.

På lördagen och söndagen rustar man om - det är dags att ta emot konsumenterna och slåss om deras intresse. Öl, vin och mat göms undan och fram kommer ännu mer godis, mängder av give aways och ett stort antal utklädda figurer. Pippi Långstrump är på plats, Lisebergskaninen likaså. TUR är förmodligen Sveriges trevligaste besökarmässa.

Jag tog några bilder från mässan. Nora Glass känner vi igen från ett par års verksamhet på Storgatan i Västervik. De fanns på plats och bjöd på glass, vilket naturligtvis gav upphov till långa köer.


Skara hade en gammaldags karusell med sig.


Stockholm hade en mycket stor monter och den var välbesökt under torsdagen. En trend över hela mässan var lounge-aktiga montrar. Man satsar mycket på att ge förutsättningar för möten.


Dalarna hade slagit på stort och fått med sig en isbjörn!


Danmark är s.k. partnerland på mässan vilket ger extra utrymme och fokus. Man hade en megamonter och stora vepor med budskapet "Boka nu 10% rabatt". Jag hörde att någon nämnt på TV igår kväll att man funderade på att frysa växelkursen från sommaren 2008 för att få svenska besökare till Danmark. Det låter lite halvdesperat - och som en god idé.


Nu börjar det bli dags för mig att dra mig hemåt Småland igen.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar