Jag sitter med i en grupp som arbetar med den "breda marknadsföringen" i kommunen, d.v.s. bo, leva och verka i samt besöka Västervik. I grupperingen sitter Ewa Grönwall som är kommunens kommunikationsstrateg, Fredrik Blom som är informatör, marknadschefen för det kommunala Bostadsbolaget Susanne Hamilton, Jerry Engström på Högskolecentrum, Annika Boman som arbetar med etableringar för Västervik Framåt, Malin Djerf på Inflyttarservice och så jag.
Idag har vi lagt alla våra olika marknadsaktiviteter på bordet och diskuterat vilka vi kan göra något gemensamt av för att nå synergieffekter och en mer effektiv marknadsföring. Förra året hade vi t.ex. en gemensam aktivitet på Spötorget där vi hade en bemannad utställning under tre veckor under högsäsong. I utvärderingen av förra året kom vi fram till att vi skulle titta på något annat sätt att nå våra gemensamma målgrupper. Dagens diskussion var givande.
När vi pratar om de här frågorna sitter jag på två olika stolar. En som turistchef och en som ansvarig för inflyttarservice, vilken är en viktig funktion inom kommunen. Malin som arbetar med inflyttarservice på halvtid ansvarar för hemsidan och nyhetsbrevsutskick till de som har anmält sitt intresse för att flytta hit. Hon besvarar mejl och telefonsamtal och har ibland även personliga möten med personer som har frågor kring att flytta hit. Två gånger om året ordnar hon också rundresor för nyinflyttade som då får en presentation av kommunen och en möjlighet att träffa andra som nyss flyttat till Västervik. Malin har berättat att de brukar vara mycket uppskattade. Tydligen händer det ofta att de som är med gör nya bekantskaper på turen vilket ju är superviktigt när man kommer till en ny ort.
Det händer titt som tätt att vi har besökare i Turistbyrån som nämner att det vore härligt att flytta till Västervik. Det ger oss en direkt signal: Fånga in personen för att träffa Malin på studs om hon är på plats. Om inte så ser vi till att de kommer med i inflyttardatabasen. I detta och i många andra fall fungerar turismen som ett slags skyltfönster. Man kommer först hit som besökare, tycker att det är trevligt och sedan sätter tankeverksamheten igång.
I arbetet med marknadsplanen i det bredare perspektivet är det viktigt att se dessa och andra samband och hur vi kan dra nytta av varandras aktiviteter och målgrupper. Den ansats som vi tagit idag är betydligt mer integrerad än tidigare och jag tror att det kommer att ge stora vinster i framtiden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar