Med tanke på den stress som infann sig här på Turistbyrån igår morse kl. 9.00 efter vårt sista avstämningsmöte inför workshopen som skulle börja kl. 16.00 så avlöpte kvällen över förväntan.... Vi räknade in antal anmälda (minus 2 borta p.g.a. sjukdom, plus tre som anmälde sig sent, plus en som följer med övriga på jobbet, minus en o.s.v.) och slutade på exakt 80 deltagare. Rekord! Kul! Sen skulle deltagarlistor produceras, utvärderingsenkäter göras, mappar vikas, powerpointpresentationer sammanställas, paprika och gurka skäras, kaffe bryggas o.s.v.. Konstigt, det blir alltid såhär hur mycket vi än planerar? En stor eloge till Christoffer, Linda och Jakob som fick ihop allt och ett tack till Malin som egentligen var ledig men som dök upp med sin bil när vi som mest behövde det!
Workshopen höll vi på Västerviks Museum i en av utställningslokalerna där en ny utställning håller på att ta form. Det är bra att lämna "det vanliga" och inspireras i en annan typ av miljö. Samtidigt får företagen möjlighet att se en annan verksamhet i besöksnäringen.
Jag öppnade kvällen med att prata om vårt gemensamma ansvar för destinationen. Att våra besökare upplever Västervik som en helhet och vikten av att alla olika beståndsdelar (restauranger, aktiviteter, boende o.s.v.) i besökarens upplevelse håller kvalitet och samarbetar.
Ulrika Karlsson har många meriter på sin lista. Bl.a. svensk mästare i servering, byggt upp Mathias Dahlgrens restaurang på Grand Hotel i Stockholm och nu driver hon Krakas krog på Gotland. Hon höll en fantastisk föreläsning om värdskap med många konkreta exempel och mycket man kunde ta till sig och applicera på sin egen verksamhet.
Efter Ulrikas föredrag var det fikadags. Vi fick prova bröd från Saltmagasinets nya bageri. Kanongott.
Jag, Ulrika Karlsson och Peter Göransson från Tofvehult Kafé och Konsthantverk pratar personalledning.
Jag förstår Per Jiborns kommentar om att han var glad att det var fika efter Ulrikas föredrag. Det är tufft att komma direkt efter ett proffs.... Per jobbar på Västervik Framåt och han pratade om vad som är viktigt i bokningsförloppet. Du kan se hans presentation här.
"Ökat samarbete - bra för både dig och mig" var Jonas Settlins ämne för kvällen. Under morgondagen kommer du (troligen :-) ) att hitta en länk till hans presentation här.
Christoffer och jag gav sedan en försmak av den nya destinationsportalen som är under utveckling. Vi kunde släppa den glada nyheten att portalen lanseras på www.vastervik.com (istället för www.vastervik.se/turist som idag) vilket är en riktigt bra adress att kommunicera. Jag är jätteglad över att vi får den möjligheten! Nu blir vastervik.se den mer kommunala sajten medan vastervik.com blir för besökarna.
Vi kunde också berätta att portalen ska vara klar runt 10 juni då vi kommer att ha någon form av "lanseringsfest". Det var spännande att höra deltagarnas tankar och kommentarer när vi berättade om konceptet. Det var många frågor och punkten tog betydligt mer tid än vi hade tänkt oss men det var jättebra feedback och det var roligt att alla var så intresserade.
Christoffer visar demo av kommande www.vastervik.com.
Vi har fått många positiva kommentarer, både efter mötet igår kväll och via mejl och telefonsamtal idag. Det känns jättebra. Jag har dock en egen kritik mot oss som organiserade workshopen. Under hela kvällen satt jag och funderade över att vi (som arrangerar) är dåliga på att "knyta ihop säcken". Vi pratade om att vi har ett gemensamt ansvar. Om att vi måste bli bättre på värdskap. Att vi måste samarbeta bättre på destinationen. Men vi diskuterade inte hur med deltagarna. Workshopen är ju faktiskt forumet för att prata om just detta och vi hade behövt tid för att diskutera den frågan för att komma vidare i saken. Jag satt och reflekterade över detta och tänkte sy ihop det under den sista halvtimman som vi egentligen hade avsatt för frågor och informationspunkter men den försvann på portaldiskussionerna som är jätteviktiga.
Jag tror att:
Mer gemensam diskussion + lyssna mer = bättre möjligheter för utveckling på destinationen.
Det tar jag med mig inför workshopen i höst.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar