Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 21 april 2009

Med huvudet fullt av Tankemonster

Jag försöker vara strukturerad på jobbet. Det har jag försökt med i ett antal år och jag tror faktiskt att jag har blivit betydligt bättre på det. För en hyfsat kreativ person som tycker om att utveckla saker och ting är det inte alltid så enkelt tyvärr. Ta idag till exempel. I helgen kom embryot till vad jag tror kan bli en jättebra grej. Vi diskuterade det på fikarasten och eftersom det finns ett antal kreativa personer i organisationen så for tankarna iväg och OJ!! vad det kan bli bra. Tror vi. Det är ju då man vill gå vidare och arbeta just med den här frågan.

Struktur. Vi har mängder av saker på gång. Vi är i slutet av april vilket är en mycket intensiv månad för oss. Listan på saker jag själv ska göra är lång. Det är inte tid för att hitta på nya saker! Tala om kreativitetsdödande. Christoffer kom på en bra sak på planeringsdagen i fredags. Vi ska ha en idébok i köket där vi skriver ned saker vi vill göra efter sommaren men som vi inte kan prioritera just nu. Den tar vi fram i höst. Toppen.

Listan på skrivbordet är full av vad jag kallar Tankemonster. Ett Tankemonster är en uppgift som har stått på listan hur länge som helst och som känns väldigt "stor" (tidsmässigt, energimässigt eller stort av annan form) att utföra. Jag vet om att jag borde göra den och jag vet att jag tycker att det blir väldigt skönt när den är klar. Ändå står den kvar där på listan. En viktig karaktäristik för ett Tankemonster är att om jag verkligen gör mig av med det så visar det sig att det inte alls tar lång tid. Kanske bara en halvtimma. Men det har vuxit och vuxit mentalt så att det känns som en mycket större uppgift än vad det är.

Eftersom jag är medveten om att jag har Tankemonster har jag blivit mycket bättre på att identifiera dem och ta hand om dem. Idag gick jag till jobbet glad i hågen och skulle göra mig av med ett antal Tankemonster. Jag har gjort mig av med tre, det är ett bra resultat. Sen kom det en ny idé och där tog kreativiteten över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar