Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















lördag 18 april 2009

Våren planerad och klar

Så var resten av våren planerad och klar. :-) Inte riktigt men till en stor del. Vi har suttit hela dagen och lagt upp arbetet inför våren och sommaren. Det är sommarjobbsrekryteringar som pågår, säkerhetsfrågor i huset, nya telefonväxeln ska fungera tiptop, marknadsaktiviteterna som måste produceras, serviceregister som ska bli klart, utbildning av sommarjobbare och ny personal, TV-skärmar som ska upp, en sommarblogg som ska komma igång och en massa annat som måste vara klart.

Jag tror hårt på deadlines och styrning. Personligen tycker jag att det är enklare att utföra ett arbete om jag vet vad som förväntas, jag har klara riktlinjer och mål och det avspeglar sig förmodligen i mitt ledarskap. För ett antal år sedan gjorde jag checklistor till sommarpersonalen så att de kan checka av precis allt som ska göras innan öppning på morgonchecklistan, allt som ska göras på kvällschecklistan vid stängning och senare tillkom även en checklista att använda under dagen. Först fick jag en del inte så positiva reaktioner på det men det tog faktiskt inte alls lång tid innan det uppskattades. Man fick en bra koll på att allt som skulle göras också gjordes och det förhindrade att problem uppstod senare under dagen.

I den personalstyrkan som vi har nu är deadlines uppskattat så idag har vi satt en hel del datum på saker som ska vara klara innan sommaren. Vi har även planerat in fyra dagar då jag, Christoffer och Linda kommer att åka runt och träffa aktörerna i kommunen. Christoffer och Linda är ju helt nyanställda och dessutom nyinflyttade så för dem är det superviktigt att se och lära känna allt det de ska sälja. De kommer även få en del egna "upptäckardagar" men för min egen del är det viktigt att träffa personerna som är aktiva i besöksnäringen, höra hur allt fungerar för dem och se hur vi kan arbeta på ett bättre sätt tillsammans. Jag har inte riktigt hunnit med det sedan jag började som turistchef förra sommaren så jag ser verkligen fram emot att få göra de resorna nu framåt våren!

Christoffer har bjudit in gruppen "Nyinflyttade i Västervik" som han och Linda har startat på FaceBook till after work på Harrys kl. 17 idag. Fem minuter kvar så nu avslutar vi veckan och ska dra oss dit. Ska bli spännande att se vilka som kommer!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar