Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 17 april 2009

Värdskap stärker konkurrensfördel

Vi använder tre USP:ar - konkurrensfördelar - i vår marknadsföring av destinationen: Skärgården, Västerviks stad och Inland till Kustland. Den senaste går under arbetsnamnet från Bullerbyn till Saltkråkan och den använder vi främst på utlandsmarknaden. Detta är de tre starkaste argumenten för att besöka Västervik.

Våra USP:ar är viktiga att bevara och det är viktigt att de "fungerar" när besökarna som har "köpt dem" kommer hit. Därför måste vi ha koll på eventuella hot mot USP:arna. När det gäller skärgården är miljöförstöringen i Östersjön ett tydligt hot. Algblomningen och framförallt hur man hanterar informationen kring algblomning är oerhört viktig. Ta t.ex. när man rapporterar på nyheterna på TV om att algerna börjat blomma mellan Öland och Gotland - det skapar en omedelbar oro och påverkar turistströmmarna direkt. Vi måste skapa former för att arbeta med dessa och andra hot kring USP:arna.

Västerviks stad är intressant som USP. Värdet i denna är atmosfären, evenemangen, kulturmiljöerna, strandpromenaden o.s.v.. Det är inte många städer i Sverige där man kan ta båten direkt in i stan och lägga till för att gå 10m till en uteservering och äta. Hot mot denna USP är t.ex. nedskräpning, ljudmiljön, butiks- och restaurangutbud. Det kan också vara ett dåligt bemötande och väntetider på restauranger.

Idag har jag träffat Pia som har Harrys här i stan och även Bo Essén som är tillståndslots och alkoholhandläggare på Västerviks kommun. Jag passade på att fråga Pia om hennes synpunkter kring hur vi kan förbättra servicen på våra uteserveringar och det blev en intressant diskussion. Värdet av att ha raka gångar mellan borden för att hålla nere serveringstiden var till exempel något som jag inte har reflekterat över.

Jag skulle vilja att vi, som ett litet första steg för att ge våra besökare en ännu bättre upplevelse av Västervik, arbetar med de som sommarjobbar på restaurangerna utmed Strandpromenaden. Tyvärr är det ofta svårt att nå den personalen eftersom de i de flesta fall befinner sig på annan ort innan de börjar sommarjobbet. Vi kommer nu att titta möjligheterna till att lägga ett utbildningstillfälle i frågan i samband med den kurs kring servering av alkohol som Bo Essén anordnar efter midsommar. I den deltar redan ett antal av de som jobbar på restaurangerna under sommaren. Pia tyckte att det var en mycket bra idé, så nu gäller det att sätta lite fart och se om det finns intresse även från övriga aktörer. Kanske kan vi komma en liten bit på vägen redan i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar