Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 19 maj 2009

Geocaching: 96 skatter i Västervik

Har du hört talas om Geocaching? Tror faktiskt inte att det är så många som har koll på vad det är. Jag hörde talas om det för några månader sedan och som gammal sakletare, klart inspirerad av Pippi Långstrump, var jag naturligtvis tvungen att ta reda på vad det handlar om egentligen.

Geocaching är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus där man istället för en traditionell karta använder en GPS med koordinater för att leta skatter. Geocaching.com är den största webbplatsen för att hitta koordinaterna till skatterna och där finns också ett forum där man kan diskutera med någon annan av världens 802 528 geocachare. I Sverige finns föreningen Geocaching i Sverige där jag själv är medlem.

En skatt består av en behållare, som helst ska vara gömd på ett sådant sätt att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska råka snubbla över den. Den kan vara av varierande storlek och vara gömd såväl mitt inne stan som ute i naturen. Jag råkar veta att det finns två olika cache inom mindre än 100m från där jag befinner mig nu! När man väl hittat skatten gäller det bara att följa ett par stående regler. Man ska skriva något i loggboken, lägga i något om man tar något och se till att lämna allt exakt som när man hittade det. Det finns också olika svårighetsgrader på gömmorna.

Än så länge har jag varit bara varit en inaktiv medlem som tycker att själva fenomenet är spännande - och faktiskt lite märkligt. Det finns stories på forumet på den svenska föreningens sajt om hur man letar cachar och vad som är OK att gömma eller ej. Det är tydligt att geocaching engagerar rejält.

I Västervik finns för närvarande 96st cachar. Med det ligger vi klart först på listan i Kalmar län och på 46e plats bland Sveriges kommuner. Jag är övertygad om att det här faktiskt drar besökare till Västervik - även om det inte precis är den största dragaren vi har. Vi kanske skulle gömma den absolut svåraste formen av cache och få igång ett mysterium kring Västervik.... När våren är slut, sommaren igång och det förhoppningsvis blir lite lugnare både på jobb och på fritid tror jag att jag ska bli sakletare. Det kanske till och med blir semesternöjet!

Här hittar du en nybörjarguide med mer information om hur man går tillväga för att bli skattletare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar