Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 20 maj 2009

Kapitalmarknadsdagen attraherade investerare

Sitter på tåget på väg hem från Kapitalmarknadsdagen i Stockholm. Liksom under resan till storstan på morgonen fungerar inte SJ Internet ombord och deras slogan ”En användbar stund” känns som ett slag i ansiktet eftersom jag hade tänkt utnyttja tiden för arbete och bloggning.
45 minuter senare.... Efter många om och men har jag nu fått hjälp av en trevlig konduktör som gav mig en fri inloggning för att prova. Det fungerar!

Det har varit en lång, intensiv och innehållsrik dag på Kapitalmarknadsdagen. Drygt 220 personer hade samlats för att antingen erbjuda investeringsobjekt eller undersöka intressanta objekt att investera i. Och så var det vi andra, som t.ex. jag och Annika Boman från Västervik Framåt AB som är där för att skapa kontakter och få investerare intresserade av kommunen som plats för investeringar i framtiden.

Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) med VD Jan Lundin i spetsen var arrangör och Otto Wiksell höll ihop programmet på ett mycket bra, konkret och professionellt sätt. Det var många korta och innehållsrika pass, som du kan se i programmet, vilket var jättebra eftersom det behöll fokus på ämnet.

Under de här dagarna brukar det uppmuntras till nätverkande och så även idag. Vi träffade bl.a. The Circle Resort AB som är det företag som planerar en jätteinvestering i Figeholm i norra Oskarshamn kommun. Det var bra att få en pratstund med dem och höra om deras tankar och planer inför framtiden. Vi mötte också Anna Hammarberg på Invest in Sweden Agency (ISA), som Annika och jag har bjudit ner till Västervik i mitten av juni för att diskutera hur vi kan samarbeta för att attrahera internationellt kapital till kommunen.

Mathias Lindström, som är marknadsdirektör på Skistar, höll en mycket intressant dragning kring hur deras strategier, framtidsutsikter och trender. De har haft en riktigt bra säsong 2009 och ser dessutom att antalet bokningar inför 2010 ökar!
Mathias berättade att Skistar ser följande konsumenttrender:
- Fjällsemestern har hög prioritet.
- Tidigare planering och bokning.
- Bokning online ökar, ”one-stop-shopping”
- Allt högre intresse kring boendet
- Fokus på enkelhet och totalupplevelse
Vi pratade en stund med Mathias under eftersnacket och det var intressant att höra hur Skistar arbetar med sociala media. Man har två personer som arbetar heltid med detta - ytterligare en destination som, liksom vi, anser att sociala media är ett mycket viktigt redskap i marknadsföringen.

Några personliga reflektioner från stort till smått:
- Det var endast en kvinna på programmet – Anna Hammarberg från ISA. Detta i en bransch där det är klart övervikt på kvinnor bland de anställda. Bara att konstatera att när det gäller de ledande positionerna så är det männen som styr.

- Man pratade mycket Västervik idag. Både Anna Hammarberg på ISA Sverige och Magnus Gustafsson på ISA Kalmar tog upp Västervik som gott exempel på en plats där många investeringar nu görs och/eller planeras. Magnus pratade om Västervik Resort, Gränsö Slott och Holiday Club. När vi minglade runt fick vi många kommentarer om att det händer mycket i Västervik, det verkar man vara medvetna om i branschen. Dessutom visades stort intresse för Västervik i Regionförbundets/ISAs utställningshörn.

- Två olika investeringsobjekt från Järvsö presenterade sig på programpunkten "Under the investors fire". För ett par veckor sedan mötte jag en politiker från Järvsö med fru, båda företagare inom Järvsös besöksnäring och idag bekräftades det som de berättade då, det händer mycket i Järvsö.

- I stort sett alla exempel där man har attraherat större kapital nämnde internationalisering som en viktig faktor. Den svenska marknaden anses som för liten på de större anläggningarna. Och t.ex. SEB Venture Capital går inte in med riskkapital på under 20mkr. Man ska fundera över om man ska tänka stort eller litet!

- Jag kan inte låta bli att avsluta med att reflektera över klädseln för dagen: Kostym, företrädesvis grå. Ett mer personligt klädesval lyste med sin frånvaro. Det fanns många snygga kostymer på plats men jag måste ge en känga till ett antal säljare i ett antal ospecificerade klädesbutiker runt om i Sverige: Det var alldeles för många män på plats som ni borde ha hjälpt med att hitta betydligt mer välsittande kostymer till, i rätt storlek och med rätt byxlängd. En del män har inte alltid koll och det är faktiskt ert arbete att se till att de går ut med rätt vara. Sorry, men så är det.

1 kommentar:

  1. Hej Stina!
    Synd att jag inte visste att du var där, det hade varit kul att säga hej. Jag kikar in på din blogg med jämna mellanrum. Jag var också på plats i Stockholm. Och gjorde EXAKT samma reflektion som du: många män, i kostym. Mycket märkligt. Hur ska vi tolka detta? Kan inte kvinnor hantera pengar...

    Elisabeth Ennefors, Visit Luleå

    SvaraRadera