Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















måndag 25 maj 2009

Många upplevelser på Turista Hemma

Har haft en fantastisk söndag runt om i kommunen under Turista Hemma!


Vi började dagen hos konstnären Benny Ekman. Utanför hans hus, där utställningen var, stod detta härliga konstverk vilket även gjorde det enkelt att hitta dit.


Benny håller främst på med målning, ofta lokala motiv, men har också i fyra år varit inbjuden av Icehotel där han har fått designa och skulptera en svit. Du kan se mer av hans verk här.


Redan halv elva var det fullt av folk hos Benny, som här visar ett av sina konstverk, trots att Turista Hemma bara hade varit öppet en halvtimma.

Vi fortsatte till Turista Hemma-utställningen på Galleri Wimmerströmska, där vi tittade på de 35 konstverk som de konstnärer som hade öppet under dagen ställde ut. Perfekt att kunna kolla in vad man gillar för att sedan åka till konstnären och se mer! Sedan var det dags för en fika i Båtsmansgränd innan vi begav oss norrut.


Uknadalen är en favorit för mig vid den här tiden på året när naturen är så fantastiskt lummig grön. På Stensnäs säteri stannade vi till för att kika på utemöbler på Stackelberg design.


Vi passade på att ta en promenad för att kika på den härliga miljön och naturen i Stensnäs. Sanna och Daniel, på bilden, är gamla Turista Hemma-rävar men här hade de inte varit tidigare.


Mitt ute på en äng någon kilometer utanför Ukna ser man denna åttakantiga tvättstuga, i år 100 år gammal. Här ställde Anne och Ebba Karlsson ut keramik och konst.


Åtvidaberg har haft konstrunda de senaste dagarna så Ebba och Anne fick besökare både från Turista Hemma och konstrundan. Bara under den korta tid som vi var där kom ett tiotal besökare.


Smultronboda är ännu ett favoritställe med typiskt småländsk natur. I hagen kryllade det av små söta lamm.


I gårdsbutiken kunde man köpa Smultronbodas egna produkter och även Wadstens kött & chark. Utanför kunde man prova på att tova, shoppa bakverk och korv med bröd. Herrarna i sällskapet började bli hungriga och sänkte varsin korv. Själv provade jag lyckan på ett chokladhjul och det visade sig att även om inte turen var med mig så fick alla en vinst - en chokladboll. Eftersom jag är väldigt förtjust i just chokladbollar (vid förfrågan kan jag ge en lång utläggning om vart man hittar de godaste och de inte fullt så goda runt om i vårt avlånga land....) så blev jag minst lika glad för detta.


Det blev en något sen lunch på Sjökrogen i Loftahammar. Mumsiga wallenbergare och mycket god potatismos till fantastisk utsikt över båtarna i gästhamnen. Kan inte bli mycket bättre! Jo, när vi skulle ge oss därifrån ville vi naturligtvis kolla in båtarna som låg vid kaj och då började det ösregna. Annars har det varit perfekt väder för Turista Hemma idag.


Sista anhalten blev Lofta kyrka. Här hade man plockat fram äldre föremål och gjort utställningar från olika tidsepoker. Mycket bra tänkt! Det fanns en hel del spännande föremål, inte minst Karl XIIs gigantiskt stora bibel som du ser till höger på bordet på bilden. (Mer om Lofta.)


Lofta kyrka är enligt guiderna i kyrkan Tjustbygdens största. Jag tänker sällan på det när jag kör förbi men när man är inne i kyrkan är det svårt att undgå. Det blev ett mycket trevligt besök och en bra avslutning för oss på årets Turista Hemma!

Idag har jag placerat minVästerviksbloggbloggkartan.se så med den här länken hoppas jag att den syns där....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar