Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 3 juni 2009

Craze Creation tog hem BBS Creative Award

Idag var det då äntligen dags att få höra vad marknadsföringsstudenterna på Advertising Campaign PlanningBaltic Business School (BBS) i Kalmar hade att säga om det uppdrag de fick för knappt en månad sedan. Läs tidigare inlägg om detta. Fem team tävlade om ett fiktivt kampanjuppdrag för Västervik på tyska marknaden, budget 660 000kr.

Klockan nio i förmiddags körde vi igång på BBS. Det var en sal med en hel del nervositet som under dagens lopp byttes mot förväntan bland de 25 studenterna. Det var jätteintressant att sitta och lyssna till de fem teamens olika pitchar på uppdraget. Jag insåg ganska snart att det hade lagts ned en hel del jobb på den här kursen.

Vann gjorde teamet Craze Creation med Lina Ekerbäck, Anna Bohlin, Jenny Nilsson, Ezel Barut och Robin Weintraut. De levererade en lösning med en klar och tydlig röd linje bestående av webbannonsering av olika slag, tävlingar, PR Events, Pressbearbetning och SEO. Kampanjen baserades på en bra analys och innehöll även en bra och genomarbetad budget som inte ställer uppdragsgivaren (mig) inför alltför många negativa överraskningar.

Craze Creation blev såhär glada när de vann!

Alla fem teamen gav någon idé eller tanke som jag tar med mig hem för att titta på inför framtiden. Det har varit riktigt givande och spännande och dessutom roligt att få en återblick till högskolans värld.

Den fiktiva kampanjen byttes sedan mot verklighet i eftermiddag. Inom Projekt Vinst ska vi genomföra en kampanj riktad mot tyska marknaden, målgrupp WHOPS precis som det uppdrag studenterna fick. Skillnaden är att kampanjen har en högre budget, gäller på tre år och ska promota fem varumärken: Västervik, Vimmerby, Glasriket, Kalmar och Öland. Två tyska byråer har pitchat på uppdraget och vi gick igenom deras lösningar via webbkonferens tillsammans med Andreas Bunkus på VisitSweden i Hamburg.

Såhär i slutet av dagen kan jag lugnt säga att den typ av kurs som MaxMikael Björling håller på BBS, med ett riktigt case, är mycket relevant för studenterna. Jag har fått en hel del nya intryck idag och jag tror att även alla teammedlemmarna har fått detsamma de senaste veckorna. Det är nog inte bara jag som sover gott inatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar