Mer än 40 pers ur restaurangbranschen samlades på Palladium idag för att dels lära sig mer om ansvarsfull alkoholservering och dels få inspiration av Reidar Svedahl kring service och värdskap. Det var betydligt fler än jag hade förväntat mig. Även Bo Essén som är kommunens alkoholhandläggare och som höll i första delen av dagens utbildning var positivt överraskad över deltagarantalet.
Bo Essén tillsammans med den galne norrmannen Reidar Svedahl.
Deltagarantalet var riktigt bra och ytterligare en positiv överraskning var de härliga deltagarna. De flesta var unga sommarjobbare som kommer att möta våra besökare på krogar, restauranger och caféer under sommaren. Här fanns det fullt av energi och vilja för att ge bra service till våra besökare!
Reidar Svedahl, även känd som den galne norrmannen, inspirerade med många tänkvärda ord i något mer än en timma. Sen hade vi en diskussion kring hur man gör i de fall där det är svårt med service. T.ex. hur man ska kunna se på en människa hur den vill bli bemött, hur man ska gå tillväga när klagomål övergår till personangrepp och hur man kan arbeta tillsammans på arbetsplatsen för att hjälpas åt med att ge bättre service.
Vi gick också laget runt för att lyssna till på vilka sätt alla vill arbeta för att ge en bättre service i sommar. Det kom fram många bra tankar! Dessa skrev vi upp på ett block och till slut skrev alla under på att det är detta vi vill jobba för.
Vi gör ett gemensamt statement!
Alla skrev under på att arbeta för att utföra det vi kom fram till för att ge en bättre service i sommar.
Vi har mycket kontakt med ägarna till restaurangerna och de som arbetar där året runt men det här är första gången som vi gör något liknande med de som möter besökarna på sommaren. Det här är en tanke som jag har haft i många år, att det är de som behöver vertygen för att kunna vara bra värdar. Det är de som är restaurangernas och caféernas ansikte utåt på sommaren och den bild som de ger av Västervik är superviktig. Jag hoppas och tror tanke på det stora engagemang och vilja som visades idag, att vi höjer nivån på servicen ett snäpp på restauranger och krogar i år.
Ikväll, vid 19.15, kommer Reidar Svedahl tillbaka för att inspirera igen. Denna gång är vi på Turistbyrån och nu kommer aktörer från olika sektorer i branschen. Då sätter vi fokuset mer på hur vi kan arbeta med värdskapet ur destinationsperspektiv.
Det här är bara ett första steg i en lång process kring att arbeta med värdskapet på destinationen. Jag har många tankar kring hur vi skulle kunna höja nivån tillsammans. Till hösten ska vi fortsätta det arbetet.
Några ord från Reidar:
"När man går på krogen köper man inte mat och dryck utan ett styck trevlig kväll."
"Var en Musse Pigg så blir du älskad - stora ögon och öron men liten eller glad mun.
Vill du inte bli omtyckt så var en krokodil - små ögon och öron men en stor käft."
"Livets två viktigaste saker är en bra säng och att ha roligt på jobbet."
Tidigare blogginlägg:
Värdskap stärker konkurrensfördel
Värdskapsträffar 23 juni
onsdag 24 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Låter som ett bra initiativ. Hoppas Palladium hade representanter på plats. Deras "entrévärdar" har mycket kvar att lära om service och bemötande.
SvaraRadera