Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















torsdag 18 juni 2009

Yrvind väckte tankar

I eftermiddags hade jag utan tvekan veckans mest spännande och inspirerande möte - med världsomseglaren Sven Yrvind. Yrvind hette tidigare Sven Lundin men bytte namn, ett smart drag eftersom det är annorlunda och man kommer ihåg det men inte minst viktigt är det mycket passande på personen bakom namnet.

Yrvind där han trivs som fisken i vattnet - i båten.

Yrvind bygger just nu på en båt som ska ta honom 50 grader syd till 50 grader syd runt Kap Horn. Vi hade en artikel om honom och bygget i årets turistbroschyr, som ett vittne för den marina näringen och skärgården i Västervik. Tanken var att han skulle avresa på sin 70-årsdag den 22 april men projektet har tagit längre tid än väntat. Med tanke på att det endast är en person tidigare som har lyckats göra den här resan ensam, och då i en båt som var 11m, är det av stort medialt intresse. Speciellt som Yrvinds båt kommer att vara ungefär halva den längden....

Yrvind är en finurlig person som har fyllt båten med unika lösningar för att de tillsammans ska klara den tuffa färden. Det är otroligt hur mycket det är att tänka på när man bygger en liten båt som t.ex. ska klara 10m höga vågor. Det uppstår också mängder av frågor. Hur gör han när han sover? Båten kan alltså verkligen hamna upp och ned? Hur mycket vatten går åt? Kan han kommunicera med någon? Jag blev inte förvånad över att han och Göran Kropp hade diskuterat ett gemensamt projekt och inte heller över att Yrvind känner Skinnarmo. De är liksom i samma ouppnåeliga liga.

Och allt låter så självklart för Yrvind när han berättar. För mig är det inte alls självklart att sätta mig ensam i en liten båt i fyra månader för att utan någon som helst kontakt med omvärlden segla runt Kap Horn! Kort sagt var det en upplevelse att höra om Yrvinds drivkrafter, tankar och idéer och han är en stor inspirationskälla. Det här är coolt. Det vill jag verkligen reflektera lite mer över men nu ska jag iväg på trevligt mingel och sommarfest på Saltmagasinet. Tänka får bli senare.

Kolla in Yrvinds hemsida! Under Present Project ser du vad han håller på med just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar