Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 24 juli 2009

Baltic Sprint Cup mot Liepaja

I måndags avbröt jag semestern då tävlingsledningen från Baltic Sprint Cup ringde och meddelade att en olycka hänt inte så långt efter starten på Bornholm under sträckan mot Västervik. Det var den erfarne skippern Sabine Juettner-Storp ombord på DHH Cross-Match som efter olyckliga omständigheter fallit överbord. Räddningsarbetet startade direkt men tyvärr återfann man henne inte.

Tävlingsledningen var på väg mot Västervik med bil och jag mötte upp dem på Turistbyrån vid 21.30 och öppnade upp deras Race Office som sedan tidigare var planerat skulle vara här i vårt vackra gamla varmbadhus. Sedan dess har vi gjort allt vi kan för att hjälpa till och vi har planerat om det som behövts. Istället för prisutdelningen som skulle hållits i Fiskehamnen hölls en minnesceremoni i S:t Petri dit alla deltagarna kom. Kontraktsprosten Claes-Göran Thorell höll i denna. Det blev en känslosam och vacker stund. Jag slogs av den starka sammanhållning man har inom Baltic Sprint Cup och insåg också att det är fullt naturligt med tanke på att alla besättningarna följs åt i de olika mottagande hamnarna och att många båtar återkommer i tävlingen år efter år.

Tävlingsbåtarna har legat vid Skeppsbrokajen. Här är det morgonkaffe på gång.

Under torsdagen hade vi besök av ordföranden i Internationella Seglingsförbundet Göran Petersson och hans fru Gudrun. Vi åt lunch tillsammans och på kvällen var de med på BSCs samling/måltid på Palladium. Henning Rocholl från tävlingsledningen gav Harald Hjalmarsson, Göran och mig varsin medalj som tack från Baltic Sprint Cup vilket vi naturligtvis uppskattade.

Göran Petersson, Harald Hjalmarsson och jag med våra medaljer.

Tävlingsledningens har haft sitt Race Office på övervåningen på Turistbyrån. Därifrån har de kunnat se båtarna anlända under dagarna. Närheten till dem har varit mycket bra. Från vänster: Andy som sköt IT-frågor, Henning Rocholl som är huvudansvarig för eventet, Pat Healy som sitter i tävlingsjuryn och Alan Green (sticker fram bakom Pat) som är race officer.

Idag återupptogs tävlingen och tävlingsandan var tillbaka bland besättningarna. Det var dags för avgång mot Liepaja. Båtarna defilerade på Skeppsbrofjärden utanför Skeppsbrokajen och begav sig sedan ut mot Västerbådan för start. För mig var det första gången jag såg en start i en seglingstävling och det var riktigt intressant.

Cool Runnings är på väg att passera Hansa Hamburg precis efter starten. Vi följde starten från en RIBbåt.



En något skakig film som jag filmade med kameran en stund efter starten.


Christoffer var med i RIBbåten och filmade och fotade. Det är inte alltid vi har såhär härliga och äventyrliga arbetsdagar!

Jag hoppas att Baltic Sprint Cup väljer Västervik som etappmål i nästa års tävling. Det faller helt inom ramarna för vår profil och den här sortens evenemang är bra för Västervik både medialt och för besökarna på plats. Redan för ett par månader sedan sa tävlingsledningen att de trodde att Västervik skulle bli det bästa och trevligaste etappmålet i årets tävling och det vill vi naturligtvis gärna få bevisa. I år blev vi en lärdom rikare och den erfarenheten tar vi vara på. Till nästa år vet vi också mycket bättre hur vi kan arbeta med media och annat kring eventet. Så vi ser verkligen fram emot att bli valda som etappmål 2010!

Nu myllrar det av hojar runt om i stan. MC-dagarna har startat! Den här veckan har minst sagt varit intensiv med både seglingstävling, UnderBar Himmel i slottsruinen och så nu då MC-dagarna.

Så här långt har sommaren varit riktigt, riktigt bra. Det har varit väldigt mycket folk här och det tror jag att de flesta har känt av. Skulle vädret fortsätta att hålla sig från regn och storm (ni minns väl det långvariga regn som kom runt v30/31 förra året?) så är jag övertygad om att vi kommer att slå ett rejält rekord i år. Det håller vi tummarna för!

Nu blir det ett par veckors semester för mig. Åter 10/8.
Trevlig sommar!
Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar