Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















onsdag 19 augusti 2009

Och vinnaren är....

.... Jakob Franzén! Jag vet, hur pinsamt som helst! Här utger jag mig för att vara en mästare på gocart och så blir jag slagen av Jakob. Attans. Jag körde snabbast i träningsrundan men kom tvåa i kvalificeringsheatet. Jakob hamnade i pool position i finalheatet och det började duggregna. Vi var ganska övertygade om att vi skulle komma sist båda två eftersom det blir halt på banan av regnet och vi kör aggressivt och sladdar en hel del. Men vi höll oss relativt bra på banan.

Jakob, Ida och Rebecka studerar tiderna efter kvalificeringsheatet.

Jakob gjorde en liten snurr efter ett par varv och jag körde om. Det fick jag känna på strax därefter då han gav igen genom att köra in i mig. Faktum är att köra gocart mot Jakob var lite som att köra radiobilar på Liseberg, en hel del knuffandes vilket var en .... intressant upplevelse. Det där med att kramas i trafiken tror jag inte att han har hört talas om. Kul var det i alla fall och i slutändan fick jag se mig besegrad.

Glad och något taggad vinnare med den obligatoriska skumpaflaskan.

Efter gocarten lagade vi tacos hemma hos mig och spelade Brainstorm. Där fick jag min revansch och vann i team tillsammans med Sara. Vi var briljanta på pastasorter och filmer av Walt Disney.

Ida, Hanna, Rebecka och Evelina spelar Brainstorm.

Kamratskap och högt i tak är viktigt hos oss. Våra sommarjobbare är på plats i 6 - 10 veckor under sommaren. Det är ett antal utbildningsdagar innan de börjar sommarjobbet och sedan en inkörning innan de är varma i kläderna, framför allt första året. Det innebär en hög kostnad för att få riktigt bra personal.

Sommaranställda fungerar oftast som bäst sitt tredje år på Turistbyrån. Första året är det mycket att lära och att komma in i. Andra året fräschar man upp kunskaperna och har bra koll. Tredje året har man mycket goda kunskaper och ofta ett bättre självförtroende vilket är en stor fördel. Fjärde året och därefter är man toppen - bara man har geisten kvar och inte har tappat sugen.

Det är m a o mycket viktigt för oss att vårda vår sommarpersonal och se till att de kommer tillbaka år efter år. En kick out är obligatorisk men det kan också vara en aktivitet under vintern som t.ex. en enkel glöggträff vid jul eller något annat då alla är i stan. Nu för tiden är det Jakob som är ansvarig för sommarpersonalen. Han har har tagit över stafettpinnen i det här arbetet och gör ett mycket bra jobb. Hos oss är sommarjobbarna ofta återkommande, vilket är tur - och förhoppningsvis också ett resultat av vår managementtanke.

1 kommentar:

  1. Körde gocart i torsdags och fick också se mig besegrad så det kan hända de bästa :) (Kolla in min blogg, då handlade det inte om duggregn utan om monsunregn...).

    SvaraRadera