Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















fredag 14 augusti 2009

Turismen i Västervik slår rekord

Det är alltid vanskligt att påstå att det blir ett "rekordår" utan att ha tillgång till all statistik, ha facit i hand och innan hela året har gått. I år känns det ändå relativt säkert att säga att turismen i Västervik kommer att slå rekord. I stort sett samtliga aktörer som jag har pratat med hittills rapporterar ökningar, större eller mindre - ibland riktigt, riktigt stora. Endast några få menar att man har ungefär samma antal besökare som under 2008. Jag tror också att vi alla som har spenderat sommaren här har märkt av att det har varit många besökare på plats och att det har varit mycket på gång i Västervik.

2006 - 2008 har omsättningen i besöksnäringen i Västerviks kommun legat på mellan 515 och 520 miljoner kronor. Med andra ord mer än en halv miljard. Detta är de högsta siffrorna som har redovisats sedan vi började mätningarna 1997 då omsättningen var 257 miljoner. Jag skulle bli förvånad om vi inte slår de siffrorna i år förutsatt att resandet under årets resterande månader ligger på ungefär samma nivå som förra året.

Som sagt, många rapporterar ökningar. Jag fick siffrorna på antalet besökare på turistbyrån igår och jag var tvungen att kontrollräkna dem flera gånger. Jag trodde helt enkelt inte att jag räknade rätt. Slutresultatet blev dock detsamma: Under vecka 26 - 32 har antalet besökare ökat med 43% jämfört med 2008! Ett antal av dem kan förklaras med att man har valt att stänga toaletterna i källaren på turistbyrån i sommar, något som har ställt till med mycket stora problem för oss och för våra gäster, men det är bara en liten andel i det stora hela. 43%! Med 35 361 besökare under dessa veckor så förstår jag personalens rapporter om att de har haft väldigt mycket att göra. Jag måste dock poängtera att turistbyråns besökssiffror och ökning inte på något sätt är representativ för beläggningen i hela kommunen.

Jag läser också en intressant artikel i dagens Svenska Dagbladet om hur besöksnäringsstatistiken ser ut för första halvåret 2009 och Kalmar län ligger glädjande nog i topp!


Länet totalt har ökat med 23,3%, en mycket hög siffra. Det är riktigt bra att vi i vårt län kan rapportera så bra siffror under det rådande konjunkturläget. Tittar man lite närmare på siffrorna ser man att Oskarshamn är den klart största orsaken till ökningen och det är inte heller så konstigt eftersom man har haft en stor revision på OKG som har medfört att i stort sett allt boende har varit uthyrt under en tid då man normalt sett har relativt låg beläggning. Även om vi i Västervik inte kan ta åt oss så mycket av äran för den höga procentuella ökningen så är också våra siffror positiva. Imorgon får jag de mer exakta siffrorna för vår kommun och kan analysera dem bättre.

Uppgången i antalet besökare kan förklaras med valutaläget, vilket gör att fler svenskar turistar hemma och att andelen utländska besökare ökar. Det har troligen också att göra med den ökade marknadsföringen som vi har möjlighet till via projekt Vinst och en överhuvudtaget starkare marknadsplan än tidigare. Ytterligare en viktig faktor är vädret. Vi har haft relativt bra väder i sommar. Även om det har varit en del gråa dagar så har vi inte haft lika regnigt som på många andra håll i landet. När de bästa högsäsongsveckorna var över spelade dessutom vädergudarna oss direkt i händerna och slog till med högtryck. Det medförde en hög beläggning och många dagsbesök under en period som vanligtvis är relativt osäker.

En riktigt säker rapport för hur 2009 har varit får vi först framåt mars nästa år när alla siffror har summerats. Jag tror att det kan bli riktigt spännande läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar