Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















tisdag 3 november 2009

Andra utvecklingsmötet: Loftahammar

Så var det då dags för det andra utvecklingsmötet av sex. Igår kväll var Christoffer, Jakob och jag i Loftahammar. Mötet hölls på vandrarhemmet Trillin. (Läs om första utvecklingsmötet.) Det var ett trevligt och intresserat litet gäng som samlades. Även denna gång kom det upp en idé till hur man kan samarbeta mer mellan företagen. Tättö Havsbad vill ha en person som kan jobba med barnaktiviteter på sommaren. Kanske har fler anläggningar samma behov så att man kan "dela" en resurs? Hör av dig direkt till Tättö (tfn 0493 - 61330) eller mig om du är intresserad.

Tyvärr var det inte så många företag ur besöksnäringen i Loftahammar som kom till mötet. Med tanke på att turismen är stor på orten hade vi hoppats på fler deltagare.

Generellt har vi problem med att nå ut till och få respons från våra aktörer. Det är relativt dålig återkoppling på de inbjudningar av olika slag (t.ex. utbildningar och branschmöten) som vi skickar och även när vi önskar uppdateringar av information. Det slutar med att vi måste sitta och ringa runt och det tar massor av tid som vi skulle kunna lägga på annat. Man kan ju tänka sig att det är aktiviteterna som helt enkelt är oönskade men det tror vi inte med tanke på det stora gensvar vi får vid telefonkontakten.

Vi har försökt att komma åt det här problemet men det är fortfarande inte löst. Sedan en liten tid tillbaka arbetar vi med esMaker. Med detta verktyg kan vi ta in anmälningar och enkäter på ett smidigt digitalt sätt. Nu kan man även bocka i en "Kommer inte-ruta", så att vi vet att man har fått och sett inbjudan. Det skalar bort ett antal telefonsamtal. Vi pratar också om att hitta ett sms-redskap. När det gäller utvecklingsträffarna har vi vänt oss till en lokal kontakt för att få hjälp, något som tyvärr inte fungerade i just Loftahammar.

När det gäller uppdateringarna av uppgifter som öppettider, priser och annat till Internet och vårt register har vi helt enkelt sagt att vi skickar en enda påminnelse - sedan tar vi bort informationen fram tills en uppdatering kommer in till oss.

Jag hoppas att det utvecklingsarbete som vi nu bedriver gör att det blir ett bättre nätverkande på destinationen, bättre sammanhållning och bättre respons i framtiden.

Jag hör från mina kollegor runt om i landet att det är likadant på många destinationer. Det skulle vara intressant att höra om någon lyckats komma till rätta med problemet och hur. Eller om det finns något företag som har en bra lösning.

Lägg gärna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar