Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















måndag 2 november 2009

Bulle 14kr. Eller?

I lördags förmiddag var jag och maken på väg mot Vetlanda för att hälsa på mina föräldrar. Vi stannade till för att köpa varsin bulle. På en lapp intill bullarna står det klart och tydligt: Bulle 14kr.

Jag kommer till kassan, räcker fram 100kr. Tjejen bakom disken säger att det blir 70kr. Konversationen som följer:
- Ursäkta, men det kan det inte bli för bullen kostar 14kr, säger jag.
- Nej, den kostar 15kr, säger tjejen.
- Aha.
Jag vänder mig om för att se efter så jag inte har sett fel på prislappen.
- Men det står 14kr, svarar jag och pekar mot lappen.
- Då är det felprogrammerat i kassan. Det måste jag ändra! säger tjejen.
- Ja det är nog bra, svarar jag och tror att vi har förstått varandra.

Tjejen ger mig växeln på 100kr tillbaka. Jag står med 70kr i handen. Nu funderar jag på om jag ska glömma det hela eller inte. Här i Västervik brukar jag välja mina krig i de här frågorna. Jag känner dock att tjejen verkligen inte har förstått att hon tar fel pris - och att hon kommer att fortsätta göra samma sak gång på gång. Jag kan inte vara tyst.
- Nu blev det nog fel, jag ska ha två kronor till tillbaka, säger jag, de kostar ju 14kr.
- Nej, de kostar 15kr per styck, hävdar tjejen i kassan igen. Det är bara fel på lappen.
- Om ni skyltar med att bullen kostar 14kr så måste ni ju ta det priset, kunden kan väl inte veta att det priset är fel? Det här handlar inte om de två kronorna, de behöver inte jag.
- Jodå, ta nu dina två kronor, säger tjejen oerhört syrligt och slänger till mig två kronor över disken.
- Ja du, det gör jag också, svarar jag, vänder på klacken och går ut.

När jag hoppar in i bilen ser jag hur tjejen står och blänger på mig och jag har inte alls svårt att tänka mig vilka ord hon kallar mig där bakom disken.

Med tanke på att jag lägger energi på att skriva detta i ett blogginlägg så behöver jag väl inte kommentera vad jag tyckte om bemötandet? Trodde inte det. Om jag kommer att handla där igen? Inte på väldigt länge. Däremot kommer jag att kontakta företaget så att de vet hur en av deras anställda agerar mot sina kunder. Det hade jag velat veta om det var jag som drev verksamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar