Här är några notiser ur TravelTrends januarirapport. Från högt till lågt, från svenskt till internationellt. Jag har inte kunnat låta bli att göra några kommentarer, inom parentes och kursivt.
TUR-mässan den 25-28 mars närmar sig och man har startat ett besöksråd med 8-10 personer som representerar olika kategorier av fackbesökare. I det nystartade rådet ingår bland andra travel managers, resesäljare, transportörer och reseproducenter. (Kanske kan besöksrådet se till att man slutar missgynna sverigedestinationerna med dåliga placeringar och återigen ger oss tillgång till C-hallen, där alla besökarna är?!)
Visit Sweden, Exportrådet och Jordbruksverket har fått i uppdrag av regeringen att marknadsföra svensk mat och svenska måltidsupplevelser för att locka turister både nationellt och internationellt. Tillsammans ska man ta fram en kommunikationsstrategi för att förmedla bilden av Sverige – det nya matlandet. (Bra! Sverige erbjuder alldeles för bra matupplevelser för att våra så okänt som matland!)
Det ska bli möjligt för kaféer att servera alkohol då en ny alkohollag träder i kraft i sommar. Idag krävs att man har lagad mat om man ska få servera alkohol, i den nya lagen ändras det till att gälla lagad eller på annat sätt tillredd mat. Det ska dock inte gälla gatukök och hamburgerrestauranger. (Suveränt. En positiv förändring för besöksnäringen men även för det svenska folket och våra besökare.)
Ving lanserar ett nytt katalogkoncept som ska ersätta den gamla katalogen. Katalogen ersätts av en mindre hotellkatalog och ett nytt inspirationsmagasin, som kommer ut med tre nummer per år med premiärnummer i januari. Webben är numera den viktigaste försäljningskanalen och 60 procent av Vings kunder bokar sin resa där, därmed har katalogen tappat sitt ursprungliga syfte. (Och i Västervik undrar vi: Alltmer tryck på och försäljning via vastervik.com och ändå är det större efterfrågan än någonsin efter våra turistbroschyrer. Borde inte den digitala utvecklingen snart möjliggöra en minskad upplaga?)
Det statliga språkrådet på Institutet för språk och folkminnen kommer varje år med nya ord till det svenska språket. 2009 tillkom bland annat ”frimester” – semester utan att vara uppkopplad till arbetet via e-post eller mobil, ”hemester” – semester som tillbringas på hemorten, och ”svemester” – semester som tillbringas i Sverige. (Missa inte vårt eget hemester-event: I år turistar vi hemma 5-6 juni.)
Världens mest populära sevärdhet är Eiffeltornet i Paris, enligt en undersökning av Hotels.com med över 10 000 tillfrågade resenärer. Eiffeltornet som fick 16 procent av rösterna slår S:t Peterskyrkan i Rom som fick nio procent och Taj Mahal i indiska Agra som fick åtta procent. (Vart tog Spårö båk vägen? ;-) )
Ryanair lanserar tre nya sommardestinationer, Malaga, Faro och Béziers. Från Skavsta kan man flyga till Béziers i Frankrike från den 13 april, till Faro i Portugal från den 31 mars och till Malaga i Spanien från den 23 juni. Från den 25 juni kan man även flyga från Göteborg till Malaga. De nya rutterna kommer att ha två avgångar i veckan. (Nej nej nej, det intressanta är inte att svenskarna nu kan resa till dessa nya destinationer från Skavsta. Det intressanta är att vi nu kan locka nya besökare från Malaga, Faro och Béziers. Tänk mer så istället!!)
SJ:s kunder är missnöjda och ger underbetyg både för service och punktlighet. I årets mätning får SJ betyget 55,6 av 100 möjliga vilket är mycket lågt enligt Svenskt Kvalitetsindex. (Det finns andra liknande verksamheter i landet som har större problem än så.... ;-) )
När organisationen Naturens Bästa summerade sommaren 2009 visade det sig vara besöksrekord på många håll. Flera anslutna ekoturistarrangörer noterade besöksrekord, bland andra Gotska Sandön, Klarälvens Timmerflottar och Grövelsjöns Fjällstation. (Naturens bästa är duktiga! Grattis till ett bra resultat! Men kanske inte så överraskande: I lågkonjunktur och med miljödiskussionen så är det inte så förvånande att rekorden slås.)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar