Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















måndag 22 mars 2010

100 personer vill bli mer sociala i Västervik

Hundratalet personer i Västervik har idag lärt sig mer om sociala medier då Joakim Jardenberg var på plats. Under förmiddagen hade vi en föreläsning för besöksnäringens företag och denna telebildsändes ut till besöksnäringen i hela Kalmar län. Efter ett par timmar lämnade övriga länet oss och Västerviks besöksnäringsföretag fick möjlighet att ställa alla de där frågorna som många av oss har och vi pratade även lite kort om hur vi kan använda sociala medier på destinationen.

I eftermiddag hölls ett pass för övriga företag och salen blev överfull! I slutändan anmälde dessutom runt 35 företag intresse för att gå en kurs i sociala media i praktiken. Roligt att det var så stort gensvar från alla håll och kanter!

Jardenberg pratar initierat och inspirerande om sociala medier. Vi har fått väldigt mycket positiv respons från företagen efter dagens föreläsningar!

En fråga som kom från ett av våra företag inom besöksnäringen var hur det enskilda företaget kan arbeta med sociala medier.
Här är Jardenbergs tips:
1. Hitta en nisch! Identifiera vad som är det unika lokalt i verksamheten som folk kan vara intresserade av och som du kan dra fördel av icke-fysiskt. T.ex. om du är duktig på att baka bröd, något som är mycket hett just nu, så kan du använda det.

2. Fundera över vad som fungerar idag, vad det är andra gör som fungerar och vad folk vill ha. Utgå därifrån, fundera över vad du ska göra de närmaste tre månaderna. Bygg på det du har och addera. Kanske lyfta frågan på varje måndagsmöte, om man har sådana.

3. Unika saker som möjliggörs av sociala media – gör det till din grej: Gör det roligt, lite wacko. Pumpa på med snackisar, man hämtar samtalsämnen på webben idag och diskuterar vid jobbets frukostbord. T.ex. finns det företag som har technology play-day där man en dag får leka med tekniska saker och funktioner. Eller varför inte låta alla som är fan till dig på FaceBook komma med ett förslag på något du ska göra, välj ett av förslagen varje vecka.

Jardenberg pratade även en del om geolocation. Själv använder jag Gowalla, som tydligen används av många unga (jajamensan! :-) ) och Jardenberg tipsade även om Foursquare som tydligen ska vara coolare (ska byta till det ikväll....). Än så länge är jag inte helt såld på detta. Har funderat över att göra "trips" med Gowalla men inte kommit loss. Checka in på Österlen är dock ett intressant exempel på hur man kan använda Gowalla och det väcker tankar. Läs blogginlägg om detta.

Och så tipsar Jardenberg om det som jag personligen tycker är viktigast: Ha koll - och var förändringsbenägen!

Nu får ni ursäkta men nu måste jag sluta blogga och börja egogoogla istället. Japp, enligt Jardenberg är det inte bara OK att googla sig själv utan rentav något du måste göra för att ha koll på vad andra vet om dig.
Eller för att citera Jardenberg:
- Det är inte bara du själv som googlar dig. Alla andra googlar dig också.

God afton!
Stina

3 kommentarer:

  1. Riktigt bra och givande möte !! Blev inspirerad att fortsätta sätta hotellet på kartan i den virtuella världen.

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig eftermiddag. Mycket att lära och försöka sätta sig in i de nya banorna.
    Hälsningar Hasse W.

    SvaraRadera
  3. Jättebra arrangemang! Stort tack!!

    SvaraRadera