Bloggen har bytt adress! Jag bloggar vidare på http://www.turistchefen.se/

Välkommen dit!

Stina















måndag 7 juni 2010

2,5 milj svenskar är på facebook 25 min varje dag

I fredags var jag på ett seminarium om facebookCloudnine i Stockholm. Sam Rihani, som är account executive pratade om fenomenet facebook. Rihani berättadet att 900 miljoner människor världen över idag är aktiva inom sociala medier. En hisnande siffra!

Varje vecka hör jag nya siffror på hur många svenskar som är på facebook och varje gång har jag funderat över vilka mörkertal dessa innehåller eftersom det är en hel del som verkar gå med men som sen inte kommer längre.

Nu fick jag ta del av facebooks egna siffror:
- Under de senaste 30 dagarna har 3,6 miljoner svenskar varit aktiva på FB
- 3,1 miljoner är aktiva varje vecka
- 2,5 miljoner svenskar är inne på facebook varje dag
-> Dessa är i genomsnitt inne 25 minuter per dag
-> Dessa är i genomsnitt inne vid 3 tillfällen per dag
- 59% är 25 år och äldre
- Tillväxten nu sker bland de som är 45+

Vid samtliga tillfällen jag varit med vid där ett större antal företag och/eller organisation samlats och där facebook diskuterats har det alltid ställts frågor som visat på rädsla för att vara med i facebook. Ibland har denna rädsla tagit över hela diskussionen istället för att man har fokuserat på möjligheterna.

Sam Rihani kom med konkreta tips kring när man ska interagera:
- Utgå från att de som gått med i din grupp eller på din fansida har gjort det därför att de tycker att det är något bra, man är anhängare.
- Svara när någon ställer en relevent fråga.
- När det inte är konstruktivt: Ignonera, låt det vara. Det finns alltid idioter som skriver saker som "ni är puckon" och man kan inte tillrättavisa alla. Radera inte!
- Besvara relevant kritik: "Det var dåligt städat", "Ni höll inte vad ni lovade". Skicka ett (stängt) mejl till personen och för diskussionen så. Tala om öppet i kommentarerna att du har mejlat så att andra ser att du har svarat. Om du lyckas vända kunden från missnöjd till nöjd är det stor chans att du får cred för detta öppet senare.

Det här kan vara bra att tänka på när det gäller uppdateringar av den egna gruppen eller fansidan :
- Uppdatera när du har något relevant att säga. Har du inte det - uppdatera inte. Det är OK att inte göra inlägg på någon vecka, däremot kanske inte 2-3 veckor.
- Skriv kort, koncist och relevant.
- Att uppdatera med bilder och filmer är jättebra.

Det var några av de många saker som jag tog med mig hem, kanske är de till nytta för någon mer. Hittills har jag bara hört storyn berättas om facebook och inte av facebook så det var intressant att få den av Sam Rihani som arbetar där.

Eller som en av de 40 åhörarna kommenterade med glimten i ögat:
- Vad roligt att se någon live från facebook. Det sägs annars att det är en myt att det faktiskt står någon bakom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar